Reklama:

Wiele badań pokazuje, że ludzie traktują ludzi inaczej, w oparciu o pewne zewnętrzne pułapki - kolor skóry, ubiór, wzrost, sąsiedztwo, rodzaj samochodu, bogactwo, popularność i inne zewnętrzne elementy, takie jak status zatrudnienia i ranga. Być może dlatego tak wielu ludzi, szczególnie w kulturze USA, szuka publicznych manifestacji materializmu (również wyraźnie widocznej konsumpcji). Chcą władzy i szacunku. Członkowie gangów posuwają się o krok dalej i uzbrajają się w nadmierną broń, aby zapewnić sobie pozycję społeczną i zdobyć szacunek. Właśnie szacunek, czym on jest dla Ciebie? Czy sami zachowujemy się z godnością i poszanowaniem dla innych?

 

Badacze, Hal Holloman i Peggy Yates, badali temat szacunku i sposób jego tłumaczenia za pomocą słów, których używamy. Ich badania, opisane w Journal of Positive Behavior Interventions, skupiały się na nauczycielach i uczniach, ale mają również zastosowanie do rodziców i rodzin.

Wnioski są jasne. Kiedy okazujemy szacunek, otrzymujemy go w zamian. Kiedy szanujemy dzieci i nastolatków, wówczas uczą się wierzyć w siebie i nas. Czują się doceniani i kochani. Ich ego rośnie w sile.

Brak szacunku tkwi w słabym ego. Dzieje się tak dlatego, że ludzie o słabym ego często rekompensują sobie dużą obronę ego (np. odmową, zniekształceniem, kompensacją, projekcją, racjonalizacją, odgrywaniem roli itp.). Mają także tendencję do konfrontacji z innymi zachowaniami obronnymi ego.

Słaba siła ego często wynika z niezaspokojonych potrzeb niemowlęcia i dzieciństwa, jakiejś formy urazu, znęcania się lub porzucenia oraz innych deficytów w normalnych etapach życia.

Poniżej niektóre typowe konsekwencje słabej siły ego:

• Życie w defensywie ma tendencję do wprowadzania ludzi w tryb walki, ucieczki, zamarzania, a mózg nie może uczyć się nowych rzeczy ani odbijać się emocjonalnie w tym fizjologicznym stanie pobudzenia

• Trudności z koncentracją

• Rozwiązania problemów wydają się nie do pokonania, więc ucieczka staje się jedynym rozwiązaniem (przez uzależnienie, dysocjację itp.)

• Myślenie staje się wszystkim lub niczym, ponieważ jest pogrążone w strachu i niepokoju

• Wzrasta strach przed innymi

• Pojawiają się żądania szacunku i pragnienia wzrostu popularności

• Przejęcia przejmują poczucie bezwartościowości, bezcelowości i beznadziejności

• Oczekiwania stają się nierealne

Reakcją na te zachowania jest często rozbijanie ego, ale ego jest już rozbite. To tak, jakby ryba muskała na plaży, która wymaga uzdrowienia i została delikatnie umieszczona z powrotem w oceanie. Tak więc każde samobiczowanie służy jedynie wzmocnieniu obrony ego. Uzdrowienie dzieje się, gdy można zobaczyć i usłyszeć ego (siebie). Kiedy uczucia mogą płynąć. Kiedy może wystąpić samoopieka. Kiedy można osiągnąć akceptację samego siebie. Kiedy miłość własna staje się normą.

A oto jak wygląda zdrowe ego:

• Odporny

• Kochający i empatyczny

• Widzi swoją część i wkład w problemy

• Prawdziwa radość z siebie (radykalna samoakceptacja)

• Kreatywny

• Otwarte na nowe pomysły i rozwiązania

• Potrafi w pełni słuchać innych, jednocześnie będąc w stanie komunikować się

• Realizuje cele, jednocześnie łatwo opóźniając gratyfikację

• Komunikuje się jasno (nie pasywnie lub agresywnie)

• Potrafi konfrontować konflikt z cierpliwością i zrozumieniem innych punktów widzenia w celu naprawy

• Ma wewnętrzne poczucie osobistej mocy i autonomii

Jeśli twoje ego może skorzystać z jakiegoś uzdrowienia i naprawy, zacznij od znalezienia i porozmawiania z kimś o tym, postaraj się skupić i rozpoznać, jaki jesteś naprawdę. Poczuj swoje uczucia. Zacznij kochać siebie. Jeśli masz mnóstwo niespokojnych wspomnień, nie wypychaj ich. Napisz o nich. Maluj swoje uczucia. Szanuj swoje łzy zamiast próbować je ukryć. Im bardziej akceptujesz siebie, tym bardziej leczysz i tym bardziej stajesz się sobą. Zdrowy Ty - zyska więcej prawdziwego szacunku od innych. Ale nie będziesz się tym przejmował, ponieważ nie będziesz skupiać się na tym, co inni myślą, będziesz po prostu szczęśliwy będąc sobą, to samo odnosi się do miłości, gdy przestaniesz jej szukać i zaczniesz prawdziwie kochać siebie, wtedy pojawi się pełna szacunku miłość.

Znajdź powody, aby szanować siebie. I szanuj, bo kto ma to robić, jak nie Ty sam? Pamiętaj inni raz są, raz ich nie ma. A Twoje samopoczucie zależy od Ciebie. Dlatego wymagajmy od siebie, bo szacunek to podstawa wszystkiego.

"Jeśli ktoś nie pokocha samego siebie, nie będzie w stanie pokochać innych. Jeśli nie będzie szanować siebie, nie będzie szanować innych. Właśnie dlatego wasza miłość jest sztuczna, a wasz szacunek - nieautentyczny. Nie szanujecie bowiem samych siebie. Jak więc możecie szanować innych ludzi?! Jeżeli nie narodziła się w was miłość, nie może promieniować na innych. Najpierw musicie stać się światłem dla samych siebie, a wtedy wasze światło zacznie się poszerzać i dotrze do innych." - Osho

Na podstawie:

  • http://psycholog.info.pl/o-szacunku-slow-kilka/

  • https://www.psychologytoday.com/blog/counseling-keys/201410/how-get-the-respect-you-secretly-crave

  • Holloman, H., & Yates, P. H. (2013). Cloudy With a Chance of Sarcasm or Sunny With High Expectations Using Best Practice Language to Strengthen Positive Behavior Intervention and Support Efforts. Journal of Positive Behavior Interventions, 15(2), 124-127.

Aleksandra Dymanus
 
 
Autor: Aleksandra Dymanus  www.psychologia-społeczna.pl

Tagi:

samoocena,  szacunek,  samoakceptacja,  miłość, 

Zostaw komentarz:


    Brak komentarzy
Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Powrót
Wyszukiwarka
Najnowsze
Newsletter
zapisz
Reklama:
Loading...