Asertywność bywa trudna, bo dla niezorientowanych to dość cienka granica między byciem pewnym siebie a osobą arogancką. Dlatego warto wiedzieć, na czym naprawdę ona polega i uczyć się takich zachowań. Nie ma w nich niczego niegrzecznego, służą jedynie do stawiania sensownych granic. Pamiętajcie jednak, że jeśli wy stawiacie granice, inni też mają do tego prawo.

 

Używaj słowa „ja”

Jeśli chcesz wyrazić dezaprobatę, lepiej użyć stwierdzeń „ja” zamiast „ty”, bo ”ty” oznacza ocenę drugiej osoby. Jeśli powiesz „Ja czuję się źle, jeśli w moim towarzystwie patrzysz non stop w telefon” brzmi to inaczej niż „ Ty potrafisz patrzeć tylko w telefon”. Mówiąc o sobie opisujesz swoje uczucia i reakcję na zachowanie drugiej osoby.

 

Uważaj na swoją mowę ciała

Na nic zda się używanie właściwych określeń, jeśli nie zapanujesz nad mową ciała. Asertywna mowa ciała obejmuje siedzenie prosto, bez drżenia lub napięcia, zwracanie się bezpośrednio do osób, z którymi rozmawiasz, oraz utrzymywanie właściwego kontaktu wzrokowego (bez złych spojrzeń). Twoje ciało powinno wskazywać na otwartość, dlatego nie krzyżuj rąk, bo jest to postawa obronna. Zapanuj nad głosem – mów swobodnie, nie krzycz.

 

Masz prawo powiedzieć „nie”

Pamiętaj, że to twoje podstawowe prawo. Nie musisz się zgadzać na wszystkie propozycje, choć wiadomo, że czasami odmowa jest trudna. Jeśli jednak prośba lub oferta koliduje z twoimi celami czy priorytetami, możesz powiedzieć „nie”. Nie próbuj minimalizować, uzasadniać ani wspierać swojej decyzji. Nie wdawaj się w niepotrzebne dyskusje i nie szukaj kłamliwych tłumaczeń.

 

Przepraszaj wtedy, gdy to jest koniecznie

Nie poczuwaj się do winy za innych, nie tłumacz ze swoich decyzji. Są sytuacje, nad którymi nie mamy kontroli, zachowanie innych osób itp. Częścią praktykowania asertywności jest ograniczenie przeprosin tylko do sytuacji, w których są one naprawdę potrzebne, gdy druga strona została zraniona, zirytowana lub wprowadzona w błąd przez twoje działania.

 

Aktywnie słuchaj

Osoba asertywna nie boi się reakcji drugiej strony. Niezależnie od tego, czy jesteś w pracy, czy w domu, zdrowa komunikacja jest kluczowa. Aby być aktywnym słuchaczem, musisz zwracać uwagę na osobę, z którą rozmawiasz, nie przerywać i zadawać pytania, które wyjaśnią wątpliwości.

 

Miej świadomość konsekwencji swojego asertywnego zachowania

Asertywne zachowanie może czasem spotkać się z oporem, a nawet złością drugiej strony, szczególnie jeśli wcześniej byłeś inną osobą. Jest to w porządku i nie odbiera ci prawa do wyrażania swoich potrzeb i pragnień. Musisz zrozumieć, że twoje nowe zachowania mogą budzić zdziwienie. Jeśli jednak przyzwyczaisz powoli ludzi do tej zmiany, ich reakcje będą zupełnie inne.

Tagi:

samoocena,  pewność siebie,  asertywność, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót