Podobne artykuły:

Popularna w w kuchniach: niemieckiej, francuskiej (głównie Alzacja), polskiej (składnik bigosu, kapuśniaku czy pierogów), rosyjskiej i wielu innych kuchniach słowiańskich. Spożywa się ją także we włoskim regionie Friuli, gdzie jest znana pod nazwą capuzi garbi, a w Holandii jest częstym składnikiem stamppot. Kapusta jest jednym z warzyw kiszonych w kuchniach: koreańskiej (kimchi), japońskiej (tsukemono), chińskiej (suan cai) i filipińskiej (atchara).

 

Kapusta kiszona jest zdrowa nie tylko dlatego, że zawiera wiele witamin, ale jest także źródłem wielu różnych minerałów. Dba o naszą florę jelitową i odpowiednie trawienie.

 

Kapusta kiszona powstaje w wyniku fermentacji, cukier zawarty w kapuście jest przekształcany przez bakterie w kwas mlekowy. Dzięki temu kapusta ma charakterystyczny kwaśny smak i można ją długo przechowywać.

 

Dzięki zawartości poniżej 20 kilokalorii i 0,4 grama tłuszczu na 100 gramów, kapusta kiszona jest idealna, jeśli ktoś chce mieć wagę pod kontrolą. Ale przede wszystkim jest to witaminowa bomba, ważna dla naszego zdrowia.

Dzięki wysokiej zawartości witaminy C kapusta kiszona wzmacnia układ odpornościowy, działa jako przeciwutleniacz i wiąże wolne rodniki oraz stymuluje metabolizm.

Kapusta kiszona jest bogata w beta-karoten, prekursor witaminy A. Przyczynia się do zdrowej skóry i oczu, wspomaga tworzenie kości i wzmacnia układ odpornościowy.

Witamina K jest ważna dla zdrowych kości i krzepnięcia krwi, a kwas foliowy jest niezbędny do produkcji komórek i krwi. Kapusta kiszona jest też jednym z niewielu pokarmów roślinnych, które dostarczają witaminy B12. Dlatego jest szczególnie ważna w diecie wegan.

Kapusta kiszona jest również szczególnie bogata w minerały, w szczególności:

 

sód - ważny dla mózgu i mięśni,

potas - ważny dla serca i mięśni, a także dla wzrostu komórek i ciśnienia krwi,

magnez - ważny dla serca, mięśni i kości,

wapń - ważny dla nerwów, mięśni i równowagi hormonalnej.

 

Zawiera również kilka aminokwasów i około 2-3 gramów błonnika na 100 gramów kiszonej kapusty.

 

Warzywa fermentowane kwasem mlekowym przyczyniają się do zdrowej flory jelitowej, kapusta kiszona jest w rzeczywistości bardzo zdrowa dla naszego układu pokarmowego.

 

Bakterie kwasu mlekowego są istotne dla naszych jelit: rozmnażają się podczas procesu fermentacji, co sprawia, że ​​kapusta kiszona jest doskonałym pokarmem probiotycznym. Dlatego warto ją jeść, szczególnie po kuracjach antybiotykami.

 

 

Pamiętajcie też, że zdrowa jest przede wszystkim surowa kapusta kiszona. Pasteryzowana lub poddana obróbce termicznej traci większość swoich właściwości. Co oczywiście nie oznacza, że mamy rezygnować z kapuśniaku czy bigosu.

Tagi:

kapusta,  kapusta kiszona,  witaminy, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót