Nazwa wdowi garb wzięła się od kobiet w wieku menopauzalnym, które często miały tę dolegliwość, a były już wdowami. Jest też czasami zwany byczym lub bawolim garbem. To nic innego, jak stan, charakteryzujący się skrzywieniem pleców w górnym ich odcinku z powodu nagromadzenia tłuszczu. Bawoli garb nie jest jedynie defektem estetycznym. Może wywoływać liczne, nieprzyjemne objawy.

 

Najczęściej występujące to ból i uczucie sztywności w okolicach karku, szyi oraz ramion. Ostry ból może być zlokalizowany także między łopatkami, przez co niejednokrotnie prowadzi do płytszego oddychania. Czasami występują parestezje, a więc uczucie mrowienia dłoni oraz palców. Bardzo często występują także bóle i zawroty głowy. Objawem wdowiego garbu jest też bruksizm, czyli nadmierne zaciskanie szczęki i zgrzytanie zębami.

 

Wdowi garb może powstać pod wpływem wielu czynników. Wśród nich wymienia się niewłaściwą postawę, otyłość, może być też uwarunkowany genetycznie. Zaawansowana osteoporoza bardzo często prowadzi do wdowiego garbu oraz pogłębionej kifozy piersiowej. Podłożami bawolego garbu może być także zła ostrość widzenia czy kręgozmyk (niestabilność kręgosłupa). Może go również spowodować długotrwałe stosowanie niektórych leków glikokortykosteroidowych, takich jak np. kortyzon.

 

Czy jest metoda, aby pozbyć się wdowiego garbu? Nie jest to proste, ale jeśli twój bawoli garb jest spowodowany otyłością lub złą dietą, należy zmienić swój styl życia i nawyki żywieniowe, a także zmniejszyć ilość kalorii w posiłkach. Utrata masy ciała może być w tym przypadku bardzo korzystna i może sprawić, że zgarbiona szyja zniknie.

 

Najskuteczniejszą metodą jest liposukcja, czyli usunięcie na trwałe tłuszczu zalegającego na karku. Jest to jednak metoda droga i inwazyjna, wiele osób nie chce więc podejmować takiej decyzji.

Jeśli garb pochodzi ze złej postawy, można też spróbować ćwiczeń. Można wykonywać je pod okiem trenera, ale też z powodzeniem można robić je systematycznie w domu.

 

Paula Kruszyńska, trenerka personalna, poleca na początek zestaw łatwych ćwiczeń, do wykonania których wystarcza podłoga i zwinięty w rulon ręcznik czy mata.

 

 

Ćwiczenie 1

 

Ćwiczenia na wdowi garb.

 

Zrolowany ręcznik umieść na podłodze, uklęknij w takiej odległości od niego, by kiedy siądziesz na łydkach i pochylisz się, mata znalazła się zaraz za łokciami. Przesuwaj rękoma ręcznik jak najdalej od ciała, tak aby maksymalnie wychylić się do przodu. Wytrwaj w takiej pozycji 10 sekund. Powtórz ćwiczenia kilka razy.

 

 

Ćwiczenie nr 2

 

Ćwiczenia na wdowi garb.

 

Połóż się na zrolowany ręczniku tak, aby znalazł się pod twoimi łopatkami. Wychylaj się maksymalnie do tyłu. Wytrzymaj w wychyleniu 10 sekund, powtórz ćwiczenie kilka razy.

 

 

Ćwiczenie nr 3

 

Ćwiczenia na wdowi garb.

 

Zrolowany ręcznik umieść na podłodze, uklęknij w takiej odległości od niego, by kiedy siądziesz na łydkach i pochylisz się, mata znalazła się zaraz za łokciami. Jedną rękę połóż pod brzuchem. Wyciągaj maksymalnie obie ręce jednocześnie. Wytrzymaj w tej pozycji 10 sekund. Powtórz kilka razy. Potem zmień ręce.

 

Uwaga! jeśli masz wątpliwości, czy twój stan zdrowia pozwala ci na wykonywanie powyższych ćwiczeń, skonsultuj się ze swoim lekarzem!

Tagi:

ćwiczenia,  wdowi garb, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Powrót
Wyszukiwarka
Newsletter
zapisz