Przewlekły brak snu może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, ponieważ sen jest kluczowy dla funkcjonowania mózgu. Jest to związane ze zwiększoną aktywnością układu nerwowego współczulnego (walcz lub uciekaj). Bezsenność z kolei powoduje przewlekły stres, który wpływa na metabolizm i rytm dobowy i prowadzić może do wielu poważnych problemów.
 
Może to być przyczyną depresji i lęków, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych, zapalenia stawów, przyrostu masy ciała, ogólnego bólu ciała, problemów żołądkowo-jelitowych, braku równowagi hormonalnej i infekcji.
 
Brak snu może również powodować zaburzenia nastroju, problemy z pamięcią oraz deficyty poznawcze i wydajnościowe.
 Nie wszyscy jednak potrafią spać wystarczająco długo w nocy, co w praktyce oznacza minimum 7-8 godzin. Dlatego, jeśli w ciągu dnia czujesz senność i możesz pozwolić sobie na odpoczynek nie opieraj się! Poznaj zalety popołudniowej drzemki:
 
    1. Badanie opublikowane w BMJ Journal, wykazało, że ryzyko chorób sercowo-naczyniowych  było niższe u osób, które drzemały nawet tylko dwa razy w tygodniu. Dr Yue Leng i dr Kristine Yaffe z University of California w San Francisco skomentowali: „Dokładne ścieżki fizjologiczne łączące drzemkę w ciągu dnia z ryzykiem choroby sercowo-naczyniowej nie są jasne. Jednak wciąż toczy się debata na temat zdrowotnych skutków drzemki. Badania sugerują, że korzystny wpływ może mieć nie tylko czas jej trwania, ale także częstotliwość. ”
 
    2. Wielu naukowców twierdzi, że od 60 do 90 minut drzemki może być tak samo korzystne dla mózgu, jak sen w nocy. Badanie Uniwersytetu Harvarda w 2010 roku wykazało, że nawet krótkie drzemki zwiększają pamięć i możliwości uczenia się.
 
    3. Bill Anthony, amerykański psycholog i dyrektor Centrum Rehabilitacji Psychiatrycznej Uniwersytetu Harvarda twierdzi, że drzemka znacznie obniża poziom kortyzolu w organizmie. Przy dzisiejszym stylu życia, pełnym stresu, współczulny układ nerwowy jest stale aktywny, co wyzwala uwalnianie adrenaliny, a poziom kortyzolu wzrasta.
 
    4. Nawet krótka drzemka po południu zwiększa czujność i czas reakcji oraz pomaga nam stać się mniej impulsywnym i bardziej tolerancyjnym na frustrację. Jennifer Goldschmied, doktorantka Uniwersytetu Michigan, wyjaśnia: „Tolerancja na frustrację jest jednym z aspektów regulacji emocji. Podejrzewam, że spanie daje nam większy dystans. ”
 
5. Stwierdzono, że drzemka jest jeszcze bardziej skuteczna niż kofeina pod względem poprawy percepcyjnego uczenia się i konsolidacji pamięci.
 
Większość ekspertów wyjaśnia, że jeśli nie masz chronicznego deficytu snu to drzemka trwajaca 20-30 minut wystarczy, aby cię odświeżyć.
 
Oto, czego możesz się spodziewać po drzemce:
  20-minutowa drzemka: Poprawia czujność umysłową, pamięć i zdolności uczenia się oraz motorykę.
    20 do 30 minut drzemki: Zwiększa pamięć i kreatywność!
    30 do 60 minut drzemki: Poprawia umiejętności decyzyjne i pamięć!
  60 do 90 minut drzemki: jest to najbardziej korzystna drzemka, ponieważ zapewnia sen w fazie REM, resetuje mózg i poprawia umiejętności rozwiązywania problemów.
 
Jaki jest warunek idealnej drzemki? Wybierz ciemny i cichy pokój, w którym panuje komfortowa temperatura. Niektóre badania sugerują, że nawet położenie się na jakiś czas może być korzystne, ale lepiej jest spróbować się zdrzemnąć.
 
 
 
Staraj się drzemać wczesnym popołudniem, ponieważ drzemka po trzeciej po południu może zakłócać twój nocny sen. Nie wstawaj natychmiast po drzemce, daj sobie trochę czasu na łagodne przejście w stan czuwania.
 
www.sleepfoundation.org
buffer.com

Tagi:

sen,  drzemka,  zdrowie, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.
Powrót