Partner: Logo KobietaXL.pl

Jak social media wpływają na nasz wizerunek?

W XXI wieku każda osoba ma chociaż jedno konto w social mediach. Świat daje nam wiele możliwości do przekazania swoich treści, umiejętności - bez względu czy to jest post w formie zdjęcia, grafiki, video czy też sam tekst. Zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby publiczne chcą twittować, nagrywać instastory czy wstawiać posty. Wiele firm kreuje wizerunek innych osób, przedsiębiorstw by pozyskiwać nowych klientów przez social media.

Jakie cechy mają serwisy społecznościowe?

Czy można wyróżnić kilka cech wspólnych różnych serwisów społecznościowych? Oczywiście, że tak! Należą do nich:

  • możliwość tworzenia indywidualnych profili zawierających informacje tekstowe (komunikaty, opisy) czy też multimedia (zdjęcia, rolki, video)

  • łączenie się z innymi użytkownikami poprzez dodawanie się do kontaktów (znajomych, pracowników, przedsięrbiorców), obserwowanie się czy też komunikowanie się przez apilikację itp.

  • wysyłanie wiadomości tekstowych, multimediów oraz dokumentów do innych użytkowników

  • publikowanie treści na swoim profilu, które są widoczne dla innych. Większość serwisów daje obecnie możliwość wyboru kto może nasze treści obejrzeć

  • wchodzenie w interakcje z innymi użytkownikami i treściami, które publikują poprzez polubienie, skomentowanie czy udostępnienie

 

Pierwszy serwis social media to…


Wiele osób utożsamia media społecznościowe już z pierwszymi systemami z lat 60tych i 70tych, które dały początek internetowi oraz komunikacji online. Jeśli chodzi o aplikacje i strony, które posiadały przynajmniej kilka z wyżej wymienionych cech to za najstarsze serwisy należy uznać:

  • GeoCities założonego w listopadzie 1994

  • Classmates z grudnia 1995 roku (protoplasta polskiego serwisu nasza-klasa.pl)

  • SixDegrees z maja 1997, który przez największą grupę jest uznawany właśnie za pierwszy serwis społecznościowy na świecie

  • Friendster założony w marcu 2003

Obecnie działające serwisy social media powstały kilka lat później korzystając z doświadczeń swoich poprzedników. I tak LinkedIn swój start miał w maju 2003 roku, Facebook w lutym 2004, a rok później debiutował Youtube. W październiku 2020 roku swoje 10lecie obchodzi natomiast Instagram.

Wizerunek w social mediach

Budowanie wizerunku w social mediach jest jedną z ważniejszych części Personal Brandingu. Systematyczność, naturalność, kreatywność i wsparcie influencerów ma wpływ na ilość obserwujących. Pamiętajmy, aby być na bieżąco z śledzeniem algorytmów, które nieustanie się zmieniają. Jeśli chcemy, aby znana osobowość promowała nasz produkt bądź usługę – musimy wybierać tak, aby była dopasowana do grupy docelowej naszych odbiorców. Warto, aby dany celebryta nie był zbyt kontrowersyjny.

Influenser marketing

Świetnym przykładem są Inflenserzy, którzy dzięki swojemu wizerunkowi oraz zasięgom promują inne firmy.

Social Media to mała część budowania naszej marki. Ważne, aby w naszych działaniach pojawiła się również osoba lub agencja, która zadba o nasz wizerunek w mediach.

Czym jest PR?

Public Relations (PR)– to obszerna dziedzina do rozmów, która opiera się na budowaniu i utrzymaniu wzajemnie korzystnych relacji podmiotu ze światem zewnętrznym i wewnętrznym. Budowanie wizerunku nie zawsze bywa proste i buduje się go latami. Główna zasada zawsze powinna być taka: by budować go na prawdzie, zaufaniu i naturalności.

Marka własna (personal branding) – to budowanie strategii marketingowej polegająca na świadomym kreowaniu wizerunku osoby publicznej, najczęściej właściciela firmy. Personal Branding jest niezwykle ważny nie tylko dla osoby, która prowadzi jednoosobową działalność, lecz też dla osób, które prowadzą większe przedsiębiorstwa. Wizerunek przedstawiciela firmy ma ogromny wpływ na cały Brand. Ważne, aby strategia była przemyślana, a wizerunek kreowanej osoby wzbudził w swoich wypowiedziach zaufanie odbiorców i z upływem czasu zbudował eksperta w swojej dziedzinie. Kolejnym krokiem jest kampania reklamowa, która będzie się opierała na zbudowanym już wizerunku specjalisty.

Zły PR – to nadal PR?

Zły PR – nie zawsze jest zły. W świecie show biznesu to częste zjawisko, które jest używane w formie “złej” strategii reklamowej. Wbijanie kija w mrowisko, by zwrócić na siebie uwagę. To właśnie celebryci i influencerzy są najczęściej na świeczniku. I zdarza się, że odbiorcy mają odmienne zdanie na temat zachowania danej gwiazdy. To przy działaniu złego pr-u trzeba uważać, bo granica między odmiennością zdania, a hejtem jest bardzo cienka. A media przekazują sobie informacje i fala odnośnie nieodpowiedniego zachowania danej osoby idzie dalej. Pozycjonowanie rośnie i “popularność” marki własnej wzrasta, lecz w internecie nic nie ginie, a nie smak pozostanie. Trudno potem odbudować dobry wizerunek. Zły PR – to cały czas PR!

 

BIO:

  • Marta Rodzik – ekspert ds. wizerunku, właścicielka agencji Public Relations, dziennikarka i reporterka. Od 5 lat związana z branżą public relations, od 9 lat związana z mediami. Absolwentka Wyższej Warszawskiej Szkoły Humanistycznej im. B. Prusa na wydziale dziennikarskim. Swoje doświadczenie zdobywała w takich mediach jak TVP3 Opole, Red Capret TV, Portal Gwiazd oraz Radio Kolor. Wiedzą na temat wizerunku gwiazd dzieli się w Pytaniu na śniadanie, Plotek, Plejada czy też Radio Zet oraz wiele innych.

 

 

Tagi:

facebook ,  wizerunek ,  społeczeństwo , 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Powrót