Wśród najczęściej występujących objawów menopauzy wyróżniamy:

 

- uderzenia gorąca

 

- nocne poty

 

- suchość pochwy, swędzenie lub podrażnienie

 

- zakażenia dróg moczowych

 

 

- depresja, lęk lub drażliwość

 

- problemy ze snem

 

A co ze zmęczeniem? Jak się ma do menopauzy? Okazuje się, że jest również jednym z jej objawów, szczególnie, gdy utrzymuje się permanentnie i nie ma możliwości, by się go pozbyć. Naturalne zmęczenie, którego doświadcza się po intensywnych ćwiczeniach fizycznych lub pracach umysłowych, to stan, który mija po wypoczynku. Jeśli jednak nie ma sposobu, by pozbyć się poczucia wypalenia i wyczerpania czy osłabienia, to oznaka, że zmęczenie przeszło w stan ciągły. A to może utrudniać codzienne czynności. Co więcej, wiele kobiet traci chęć do robienia czegokolwiek i jedyne, czego chcą, to odpoczynek.

 

Przewlekłe zmęczenie sprawia, że osoby zmęczone mają trudności z koncentracją, lęk lub problemy ze snem oraz mają zwiększoną wrażliwość na światło. Zaczyna się błędne koło, z którego ciężko jest wyjść.

 

 

Pierwszą rzeczą, jaką powinna zrobić kobieta w takiej sytuacji, jest przeanalizowanie, co dokładnie powoduje zmęczenie, czyli znaleźć przyczyny, które sprawiają, że czuje się taka, taka wyczerpana, tak zmęczona. Bezsenność? Uderzenia gorąca? Konflikty? Stres? Pośpiech?

Trzeba pamiętać, że bezsenność to bez wątpienia najbardziej wyczerpujący objaw menopauzy, który pozbawia sił do życia. Wiele kobiet ma koszmarne noce, nie mogą zasnąć, budzą się spocone, za chwilę jest im zimno. I tak po wielokroć. To sprawia, że ranki stają się straszne, trudno wstać z łóżka, brakuje chęci do życia, jest natomiast stan rozdrażnienia lub płaczliwości. Zmęczyć potrafią też uderzenia gorąca, szczególnie mocno nasilone w ciągu dnia. Są kobiety, które mają je kilka razy w ciągu godziny, a życie w takim stanie jest horrorem.

Codzienne problemy mogą również znacząco wpłynąć na organizm, zarówno fizycznie jak i psychicznie. Są one źródłem stresu dla wszystkich, a kobiety podczas menopauzy są znacznie bardziej podatne na stres, który często nasila występowanie innych objawów.

 

W tej sytuacji stan przewlekłego zmęczenia często towarzyszy kobietom podczas menopauzy. Jak sobie z tym radzić?

 

1. Najważniejsza sprawa to poinformowanie o tym fakcie bliskich. Wiele kobiet wstydzi się menopauzy i stara ukryć jej objawy. Tymczasem to naturalny etap w życiu, który może trwać wiele lat. Dlatego rodzina musi wiedzieć, co się dzieje, musi też odciążyć kobietę od rożnych obowiązków. To trudny czas i nie da się w nim funkcjonować na pełnych obrotach, jak dotychczas.

 

 

2. Brak pośpiechu jest sprzymierzeńcem. Ważne jest, aby wiedzieć, jak cieszyć się sobą i swoim czasem. Nie należy brać na siebie zbyt wielu obowiązków, wręcz przeciwnie, części należy się pozbyć. Trzeba szukać rzeczy, których wykonywanie dają relaks i przyjemność.

 

3. Należy unikać stresu. Warto w tym czasie robić listy rzeczy, które należy wykonać, a następnie weryfikować, czy faktycznie, wszystkie są niezbędne. To pomoże zorganizować dzień.

 

 

4 Odpowiednie nawodnienie. Odwodnienie może również powodować uczucie zmęczenia, dlatego warto pić co najmniej 2 litry wody dziennie.

 

5. Zdrowe jedzenie pomaga zmniejszyć objawy menopauzy. Należy unikać ostrych przypraw, alkoholu, mocnej kawy. Warto unikać soli.

 

6 Ćwiczenia fizyczne są zawsze bezcenne. Ćwiczenia i spacery pomagają utrzymać masę ciała, dotleniają mózg, dają energię. Należy jednak pamiętać, żeby ćwiczyć nie później niż 2 godziny przed snem.

Tagi:

menopauza,  stres,  zmęczenie,  przewlekłe zmęczenie, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót