Już po 40 roku życia spada nam metabolizm i jeśli chcielibyśmy utrzymać dawną wagę, należałoby przejść wówczas na dietę. Jedząc, to co jedliśmy do tej pory, zaczynamy tyć około 0,5 do 1 kg rocznie. Kobieta wchodząca w okres menopauzy ma już więc z reguły i tak kilka kilogramów więcej niż w młodości,  które nabyła przez okres bycia 40 plus.



Kiedy dochodzi do gwałtownego spadku produkcji estrogenu, organizm zaczyna gromadzić tłuszcz na brzuchu i biodrach. Dlaczego tak się dzieje? Hormony są ważne podczas rozkładu tłuszczu w organizmie.  Regulują także produkcję biologicznie czynnych substancji wydzielanych przez tkankę tłuszczową informujących o odczuwanie sytości. Nagle te dość skomplikowane procesy zostają zaburzone. 


Hormonalna huśtawka zwiększa znacznie apetyt. Ale do tego dokłada się poziom stresu. Kiedy jesteśmy zdenerwowani, zwykle jemy więcej i mniej rozsądnie, a radzenie sobie z uderzeniami gorąca, złym snem i fizycznymi zmianami, przez które przechodzą kobiety, nie ułatwiają im życia. Nadmierny stres, w którym żyjemy permanentnie zaburza wiele funkcji organizmu. Reakcja organizmu na stres to walka albo wycofanie się: hormony przygotowują twoje ciało albo na walkę z zagrożeniem albo na ucieczkę przed nim. Hormony to substancje chemiczne, które nakazują pewnym częściom ciała podjęcie akcji. Nadnercza wytwarzają te, które pomagają organizmowi przygotować się do walki lub uchronić przed niebezpieczeństwem (adrenalina, noradrenalina, kortyzol). Kiedy utrzymują się przez dłuższy czas na wysokim poziomie, mogą osłabiać kości i układ odpornościowy, zakłócać twój sen i pozbawić sił. 



Jak więc się bronić? Polecana jest przede wszystkim joga, wszelkie techniki mindfulness i medytacja. Naturalna obrona przed stresem jest najlepszym wyjściem z sytuacji. Dobre są wszelkie ćwiczenia fizyczne. One też pozwalają na rozładowywanie napięć i dodatkowo spalają kalorie.


Aby zapobiec nadmiernemu tyciu, należy też swoją dietę ograniczyć o około 200 kalorii dziennie, zrezygnować z przekąsek, w tym przede wszystkim słodyczy. Należy też ograniczyć ilość zjadanych owoców. 

 
 

Tagi:

menopauza,  stres,  tycie, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót