Podobne artykuły:

Bez cholesterolu nie doszłoby w organizmie do syntezy wielu ważnych biologicznie czynnych cząsteczek, takich jak hormony płciowe, witamina D3, kwasy żółciowe i wiele innych. Ale nadmiar cholesterolu jest dla nas groźny. Hipercholesterolemia jest czynnikiem wystąpienia miażdżycy, zawału serca, udaru i wielu innych chorób układu krwionośnego.

W celu utrzymania poziomu cholesterolu na prawidłowym poziomie należy oprócz regularnej aktywności fizycznej bezwzględnie przestrzegać diety. Oto podstawowe zalecenia dietetyczne dla osób zbyt wysokim cholesterolem lub tych, którzy chcą mieć zawsze dobre wyniki.

1. Należy jeść dużo warzyw i owoców. Każdy posiłek powinien być zdominowany przez warzywa. Należy spożywać minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Porcja to np. pół paczki mrożonych warzyw, jeden średni owoc, 2 małe pomidory, jeden ogórek zielony itp. Na kolacje zamiast kanapek warto zjeść sałatkę, tylko bez majonezu!

2. Trzeba wykluczyć tłuste potrawy. Tłuste mięso, boczek, wędliny, kiełbasy, parówki powinniśmy się jeść maksymalnie 2 razy w tygodniu. Tak samo jak majonez, śmietanę, ser żółty, zasmażki czy słodycze. Zamiast tego powinno się wybierać chude mięso i wędliny drobiowe, ser biały czy jogurt naturalny czy kefir a wysoko przetworzone słodkości wymienić na świeże owoce. Zaleca się również spożywanie minimum dwa razy w tygodniu tłustych ryb morskich takich jak makrele, śledzie czy sardynki, ponieważ zawierają one kwasy omega 3, które wpływają na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Ryby powinny być świeże lub mrożone, ewentualne wędzone ale nie konserwowe.

3. Regularnie spożywane posiłki są kluczowe w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu i glukozy we krwi. Dobrze zbilansowane posiłki powinny być spożywane o stałych porach zgodnie z zasadą jedź częściej a mniej.

4. Produkty zbożowe powinny być pełnoziarniste. Białe pieczywo, jasny ryż i makarony powinny być zastąpione ich pełnowartościowymi odpowiednikami takimi jak ryż brązowy, pieczywo razowe, grahamy, pumpernikle, makarony razowe. Warto do diety wprowadzić kaszę jęczmienną i gryczaną i płatki zbożowe.

5. Produkty przetworzone zawierają dużą ilość substancji, które podwyższają poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Przede wszystkim szkodliwe są wszystkie gotowe ciastka, przekąski typu fast food, pączki i słone przekąski jak chipsy, paluszki, krakersy. Unikajmy ich jak ognia.


6. Zadbajmy o urozmaicony jadłospis. Jedzenie powinno być jak najbardziej różnorodne. Należy brać pod uwagę wszystkie powyższe zalecenia oraz starać się jeść maksymalnie różnorodnie. Nie powinno się ograniczać to kilku ulubionych warzyw czy owoców. 

Tagi:

zdrowie,  cholesterol,  dieta, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.
Powrót