Reklama:
blocker

Współcześnie, wraz z rozwojem społecznym i materialnym Polaków chleb oberwał nieco odłamkiem w wojnie o zdrową dietę. Dostało mu się głównie za to, że tuczy. Konsumpcja pieczywa, zwłaszcza białego, spadła więc bardzo mocno. Na szczęście, stało się to na korzyść pieczywa żytniego. Niemniej, wiele osób dbających o zdrową dietę, odrzuciło pieczywo zupełnie. Jak się okazuje, zupełnie niesłusznie…

Bo potrzeba jednak jest

Pieczywo jest dobre i jest nam potrzebne. Pieczywo stanowi istotne źródło energetycznego zapotrzebowania organizmu.

Jest źródłem węglowodanów (skrobi), które – jak wiadomo – są paliwem dla mózgu. Bez nich, procesy myślowe nieco kuleją, a mózg nie może poradzić sobie z podstawowymi wyzwaniami. Skrobia jest bowiem niezastąpionym węglowodanem złożonym, który odżywia komórki mózgu.

Pieczywo zawiera również błonnik. To cenna substancja, regulująca procesy trawienia i wpływająca na jakość przemiany materii. Choć chleb zyskał etykietkę tuczącego, to tak naprawdę, dobrej jakości chleb przyspiesza pracę jelit, oczyszcza je ze złogów i poprawia jakość trawienia. Trudno więc jednoznacznie powiedzieć, żeby był bezwartościowym zapychaczem.

Ponadto, dobry chleb jest bogaty również w tiaminę i inne witaminy z grupy B, żelazo, cynk, magnez, miedź i wiele więcej.

Chleb jest również niezastąpionym składnikiem diety najmłodszych. Razowy chroni przed występowaniem próchnicy, natomiast twardy doskonale ćwiczy mięśnie żuchwy, czyszcząc równocześnie w naturalny sposób małe ząbki z osadów.

Jakość na pierwszym miejscu

Zamiast żegnać się z pieczywem, przyjrzeć się raczej należy jakości tego, które wybieramy w piekarni. A jakie kryteria nami kierują? Wygląd, smak, skład, utrzymywanie świeżości.

Na pierwszy ogień rzucamy to, co słabe. Zostaw w spokoju sztuczne bułki, pompowane bagietki i słodkie chałki. Unikaj pieczywa pełnego polepszaczy i syntetycznych dodatków. Nie sięgaj po mrożone pieczywo, wypiekane na miejscu w sklepach – kusi fantastycznie apetycznym zapachem i chrupiącą skórką, jakościowo pozostawia jednak wiele do życzenia.

Stawiaj na prawdziwy chleb, pieczony w tradycyjny sposób z wykorzystaniem dobrej jakości mąki. W zdrowej diecie sprawdzi się razowe pieczywo pszenne lub żytnie lub produkty z mieszanki mąki pszennej i żytniej. Zwracaj uwagę na to, czy wybierany przez ciebie chleb razowy nie jest de facto chlebem jedynie zabarwionym karmelem lub innymi substancjami przyciemniającymi. To właśnie razowa mąka żytnia zawiera bowiem w sobie najwięcej substancji odżywczych z ziarna.

Nie taki diabeł straszny

Dobrej jakości chleb ma całkiem niski indeks glikemiczny. Świetnie wpływa na regulację przemiany materii. Pieczony w tradycyjny sposób, dość długo zachowuje świeżość, nie pleśnieje i wciąż smakuje wybornie. Chleb z mąki pełnoziarnistej, na zakwasie doskonale radzi sobie z zaspokojeniem głodu. Wystarczy niewielka porcja do poczucia sytości.

Istnieje wiele gatunków zdrowego pieczywa o specjalnym przeznaczeniu. Produkowane są z myślą o osobach ze szczególnymi potrzebami. W dobrych piekarniach znajdziesz chleb dla cukrzyków (wysokobiałkowy), chorych na celiakię (bezglutenowy), borykających się z nadciśnieniem (bezglutenowy i niskosodowy) czy walczących z nadwagę (niskokaloryczny, wysokobłonnikowy).

Jeśli w lokalnej piekarni nie znajdujesz chleba, który spełnia twoje oczekiwania, zacznij sam piec go w domu. To nic trudnego. Wystarczy nastawić zakwas, kupić dobrą mąkę i wybrać przepis, który trafi w twoje potrzeby.

https://sportroom.pl/blog/pieczywo-wrog-czy-przyjaciel/

 

Tagi:

gluten,  chleb,  pieczywo, 

Loading...
Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Zostaw komentarz:


    Brak komentarzy
Powrót
Wyszukiwarka
Najnowsze
Newsletter
zapisz
Reklama:
Loading...