Reklama:

Mowa o witaminie D. Jak podaje WebMd - to juz potwierdzone:

1. Buduje mocne kości

 

Od niemowlęctwa po wiek starszy. To witamina D pomaga w absorpcji wapnia. W starszym wieku chroni przed łamliwością kości, u dzieci buduje mocny kościec i zapobiega krzywicy.

 

2. Zapobiega SM

 

Naukowcy od lata badali związek pomiędzy poziomem witaminy D a stwardnieniem rozsianym. Jest jedno badanie, które wskazuje, że może być związek pomiędzy SM a niskim poziomem witaminy D.

 

3. Witamina D i cukrzyca

 

Są badania, które wykazują związek pomiędzy niskim poziomem witaminy D i cukrzycą typu 1 i 2. Czy jednak jej branie zapobiega cukrzycy? Tego do końca nie wiadomo, ale lekarze zalecają prewencyjną suplementację.

 

4. Odchudza

 

Nie ma wątpliwości, że otyli maja niski poziom witaminy D. Nie jest do końca wyjaśnione, czy właśnie jej niski poziom powoduje otyłość, ale jest badanie, które wskazuje, że branie witaminy D podczas restrykcyjnej diety pomaga szybciej zrzucić wagę.

 

5. Depresja

 

Niski poziom witaminy D stwierdzono u chorych na depresję. Nie ma jednak badań, które wskazywałyby na to, że suplementacja pomaga w walce z chorobą.

 

6. Rak jelita grubego

 

Jest może za wcześnie, by uważać witaminę D za zwalczającą nowotwory, choć są trwające na ten temat badania. Nie mniej jednak są sugestie, że wyższy poziom witaminy D zapobiega rakowi jelita grubego.

 

7. Demencja

 

Są badania, które mówią o tym, że podawanie witaminy D osobom w starszym wieku zapobiega demencji.

 

Witaminę D możemy pozyskiwać w różny sposób – najlepiej naturalny – ze słońca i z pożywienia. Łosoś, makrela, miecznik, świeże owoce cytrusowe, żółtka, wątróbka. Witamina D dodawana jest tez do niektórych jogurtów czy serów.

Najlepszym jej źródłem jest słońce. I zmieniły się też opinie na temat opalania –
 czytajcie o tym koniecznie!

 

Niestety nie ma żadnych wyraźnych symptomów braku witaminy D w organizmie – a często dowiadujemy się o tym, kiedy cierpimy na osteomalację, czyli miękkość kości. Jej objawem są bóle kości i zmęczenie mięśni.

Najlepiej zrobić sobie test – obecnie uważa się, że powinno się mieć 30ng/mL witaminy D we krwi.

Ludzie do 70 roku życia potrzebują dziennie 600 IU witaminy D, powyżej 70 lat – 800. Nadmiar witaminy też jest szkodliwy. Może uszkodzić żyły, doprowadzić do chorób serca.

Obniżenie poziomu witaminy D mogą spowodować niektóre leki – np. sterydy. Zawsze więc pytajcie lekarza o działanie przepisywanych specyfików.

Tagi:

witaminy,  witamina,  witamina D,  rak,  nowotwór,  otyłość, 

Loading...
Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Zostaw komentarz:

  • Komentarz od: ~Sal   zgłoś nadużycie  

    Najlepiej zrobić sobie test – obecnie uważa się, że powinno się mieć 50-60ng/mL witaminy D we krwi. Taki jest naprawdę bezpieczny dla zdrowia poziom.

Powrót
Kongres Gospodarczy Europy Centralnej i Wschodniej 29 - 31 maj
Wyszukiwarka
Najnowsze
Newsletter
zapisz
Reklama:
Loading...