Lekarz obserwował swoich pacjentów, śledził czas, kiedy są najbardziej energiczni i podzielił ich na cztery chronotypy: niedźwiedzie, lwy, wilki i delfiny.
 
Twoim zadaniem jest dopasować siebie to konkretnego zwierzaka i postarać się, abyś mógł zorganizować swój dzień tak, aby żyć w zgodzie ze swoim chronotypem.
 
 
1. Niedźwiedzie
 
50–55% wszystkich ludzi na świecie to niedźwiedzie. Mają stabilny harmonogram snu, ale często czują się niewyspane. Bardzo często przesypiaja prawie całe weekendy, co wcale nie daje im odpoczynku.
 
Główna zasada: niedźwiedzie nie powinny spać dłużej niż 8 godzin (w tym również w weekendy).
 
 
Wskazówki dotyczące synchronizacji zegara biologicznego z codzienną rutyną:
 
Dzień dla niedźwiedzi
Ranek:  od  7.00 do 11.00 godziny
 
• Obudź się i ćwicz przez 8 -10 minut.
• Zjedz obfite śniadanie i napij się kawy. To pomoże ci nie przejadać się wieczorem, a duża ilość kalorii zapewni ci energię, której potrzebujesz na cały dzień dzień.
• Zaplanuj swój dzień.
 
Maksymalna wydajność: 11.00 - 18:00
 
• Rób w tym czasie rzeczy, które wymagają przede wszystkim dużej koncentracji i energii. W ten sposób ukończysz je szybciej.
• Zmęczysz się, gdy zbliża się pora lunchu, więc dobrze wtedy iść na spacer, a nie kładź się spać.
• Lunch w południe: da ci energię na resztę dnia.
• O godzinie 14:00 możesz znów poczuć się zmęczonym, więc  to jest czas, kiedy warto wypić kawę.
 
Po pracy: 18.00 –22.00
 
• To najlepszy czas na ćwiczenia. Musisz koniecznie się do nich zmobilizować.
• Po ćwiczeniach zjedz lekką kolację: więcej białka i mniej węglowodanów.
 
Koniec dnia: 22.00 – 23.00
 
• Niedźwiedzie mogą chodzić spać późno, ale rano zawsze będą zmęczone. Dlatego najlepiej wyłączyć wszystkie urządzenia o 22:00 i iść  do łóżka. Spać do godziny 7.00 rano. 
 
2. Lwy
 
15% ludzi to lwy. Mogą obudzić się przed wschodem słońca i wykonać 80% swoich obowiązków, zanim większość ludzi wstanie. Jednak starają się zachować energię przez cały dzień. Nie są dobrymi kompanami na nocne wyjścia, czują się wtedy znużone i zmęczone.
 
Lwy w ciągu dnia
Poranek: od 5.30 do 10.00 rano
 
• Twoje śniadanie powinno składać się z większej ilości białka i mniejszej ilości węglowodanów.
• Po śniadaniu i zanim wszyscy się obudzą, możesz medytować lub ćwiczyć.
• Możesz napić się kawy dopiero około 10.00 rano
 
Maksymalna wydajność: od 10.00 - 17.00
 
• Ponieważ zjadłeś śniadanie 3 - 4 godziny temu, możesz zrobić sobie lekką przerwę i zdrową przekąskę: twarożek, baton proteinowy lub jogurt.
• Ważne spotkania planuj przed lunchem, ewentualnie wczesnym popołudniem. To dla ciebie najlepszy czas. Powinieneś spróbować wykonać jak najwięcej zadań przed godziną 14:00.
 
Po pracy: od 17.00 do 21.00
 
• Około godziny 17.00 zaczniesz czuć się zmęczony, więc staraj się unikać pracy po tej godzinie.
• To dobry czas na ćwiczenia.
• Po ćwiczeniach zjedz lekkostrawną kolację.
 
 
Koniec dnia: 21.00 - 22.30
 
• Dzięki zdrowemu jedzeniu i ćwiczeniom pozostanie Ci trochę energii na spędzenie czasu z przyjaciółmi. Ale najpóźniej musisz być w łóżku o godzinie 22.00.
 
 
3.Wilki  
 
15-20% osób należy do tej grupy. Nienawidzą poranków, kładą się spać późno i rano wyłączają budzik. Zazwyczaj spóźniają się do pracy i potrzebują 3 filiżanek kawy, aby się obudzić.
 
Dzień dla wilków
 
Poranek: od 7.30 - 12.30
 
• Ustaw 2 alarmy co 20 minut. Pierwszy obudzi cię, a drugi masz wyłączyć już po wstaniu z łóżka.
• Wyjdź na zewnątrz lub na balkon i napij się wody. 
• O godzinie 11.00 możesz zjeść śniadanie i wypić kawę.
 
Maksymalna wydajność: od 12.00 do 20.00.  
 
• Odłóż wszystkie główne zadania do 13:00 i powoli angażuj się w proces pracy.
• O godzinie 14:00 osiągniesz szczyt wydajności. Teraz musisz poradzić sobie z trudnymi zadaniami.
• O godzinie 17:00 powinieneś nadal mieć trochę energii. Zrób sobie przerwę, a następnie kontynuuj pracę. To idealny czas na kreatywne zadania.
 
Po pracy: 20.00 – 23.00
 
• Po pracy możesz iść na siłownię.
• Kolacja około 20:00
 
Koniec dnia: 22.00 – 24.00
 
•  O 23.00 musisz być w łóżku i wyłączyć telefon. Nawet jeśli nie zaśniesz od razu, postaraj się wyciszyć i zapaść w sen przed północą.
 
4. Delfiny
 
10% ludzi to delfiny. To neurotyczni ludzie, którzy śpią bardzo niespokojnie. Zwykle cierpią na bezsenność i spędzają noce przeglądając kanały informacyjne i rozmawiając przez Internet.
 
 
Poranek : od 6.00 do 10.00
 
• Najlepiej zacząć dzień od porannego joggingu i ćwiczeń.
• Weź zimny prysznic, aby się całkowicie obudzić.
• Zjedz zrównoważone śniadanie około 8 rano - węglowodany i białka muszą być spożywane w równych ilościach.
 
Maksymalna wydajność: od 10.00 - 18:00
 
• Pij kawę z mniejszą ilością kofeiny i w małych ilościach.
• Twój szczyt energii będzie między 10 rano a 12.00. To najlepszy czas na wykonanie najtrudniejszych zadań.
• Zaczniesz czuć się zmęczony po obiedzie. Powinieneś rozważyć 20 -minutowy spacer, aby się oczyścić.
• Po spacerze będziesz miał dość energii, aby zająć się wszystkimi swoimi obowiązkami do 18:00.
 
Po pracy: 18.00 – 22.00
 
• Zjedz lekką przekąskę (baton proteinowy, sałatkę, banana) i idź na lekki trening. Nie należy jednak wykonywać ćwiczeń siłowych, ponieważ nie przyczynią się one do odpowiedniego snu.
• Kolacja o 21:00
• Po kolacji jest dobry czas na rozmowę z przyjaciółmi i rodziną. W tym czasie możesz także rozwiązywać problemy i konflikty.
 
Koniec dnia: 22:00 – 24.00
 
• Weź ciepły prysznic lub kąpiel, odłóż na bok wszystkie urządzenia elektroniczne i poczytaj książkę od 22:00.
• Idź spać o północy.  Znajdź dla siebie najwygodniejsza pozycję do snu.
 
źródło Michael Breus The Power of When: Discover Your Chronotype and Maximise Your Potential

Tagi:

sen,  potencjał,  chronotyp, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.
Powrót