Brak snu zakłóca pracę całego organizmu. Oto co się dzieje, gdy śpisz mniej niż 7,5 – 8 godzin na dobę:

 

1. Brak snu negatywnie wpływa na hormony głodu i sytości

To grelina jest hormonem, który informuje mózg o tym, że należy coś zjeść. Po przeciwnej stronie stoi leptyna, która zatrzymuje głód. Badania pokazują, że brak snu zwiększa poziom greliny i zmniejsza poziom leptyny, zwiększając tym samym głód i powodując duży apetyt.

 

2. Brak snu zwiększa magazynowanie tłuszczu

Insulina dostarcza glukozę do komórek w celu odżywiania organizmu. Jeśli proces ten jest zaburzony dochodzi do odkładania się tłuszczu, czyli tycia. Badania pokazują, że nawet jedna noc kiepskiego snu może przyczynić się do chwilowej insulinooporności, przez co nasze ciało ma tendencję do magazynowania tłuszczu.

 

3. Brak snu obniża poziom hormonu młodości

Ludzki hormon wzrostu (GH) odpowiada za szybkość starzenia się, buduje mięśnie, zwiększa metabolizm, a także zwiększa odporność. Ciało wytwarza GH podczas głębokiego snu, a badanie w Journal of Psychiatry & Neuroscience wykazało, że im mniej godzin snu, tym mniej GH w organizmie, co w rezultacie przyspiesza proces starzenia i tycia.

 

4. Brak snu podnosi poziom hormonów stresu

Wysoki poziom kortyzolu niszczy mięśnie, magazynuje tłuszcz i sieje spustoszenie w układzie odpornościowym. Tymczasem, jeśli nie śpimy mocnym, zdrowym snem, poziom kortyzolu nie spada nawet w nocy, kiedy powinien być najniższy.

 

Kortyzol obniża też poziom serotoniny, hormonu szczęścia, , który z czasem zamienia się w melatoninę, która pomaga lepiej spać. Dochodzi więc do błędnego koła i pomimo zmęczenia organizm nie jest w stanie w nocy wypocząć.

https://www.vix.com/es/imj/salud/7291/4-razones-por-las-que-dormir-mal-te-hace-sentir-cansada-te-envejece-y-engorda?utm_source=internal_link

Tagi:

sen,  kortyzol,  tycie, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.
Powrót