Nowe badanie badające związek między grami wideo a funkcjami poznawczymi wykazało, że granie w gry wideo w dzieciństwie może poprawić pamięć roboczą w wieku dorosłym.


 Pamięć roboczą lub pamięć operacyjną, można zdefiniować jako zbiór procesów, które pozwalają nam na przechowywanie i przetwarzanie tymczasowej informacji . Pamięć robocza jest istotna dla rozumowania i podejmowania decyzji oraz wyboru określonych zachowań. Okazuje się, że część gier wideo może w znaczny sposób wspomóc rozwój tej pamięci, poprawić proces nauki, a nawet chronić przed demencją u osób starszych.

 

Autorzy niedawnych wyników badań dotyczących gier wideo doszli do wniosku, że gry mogą przynosić korzyści zarówno dla umiejętności poznawczych, jak i emocjonalnych.

Wyniki opublikowano we Frontiers in Human Neuroscience. Naukowcy z Universitat Oberta de Catalunya w Barcelonie przeszkolili ochotników do grania w „Super Mario 64” - grę, która, co wykazano wcześniej, wywołuje zmiany strukturalne w częściach mózgu związane z funkcją wykonawczą i pamięcią przestrzenną.

 

 

W badaniu połączono granie w gry wideo z przezczaszkową stymulacją magnetyczną (TMS), nieinwazyjną formą stymulacji mózgu, którą naukowcy sprawdzali jako metodę leczenia zaburzeń nastroju.

Naukowcy stojący za nowym badaniem chcieli dowiedzieć się, czy połączenie treningu gier wideo i TMS może poprawić funkcje poznawcze bardziej niż którykolwiek z tych elementów.

 

Poprosili 27 zdrowych ochotników, ich średni wiek wynosił 29 lat, o wzięcie udziału w 10 sesjach treningowych z grami wideo, podczas których przez półtorej godziny grali w „Super Mario 64”.

Pod koniec każdej sesji naukowcy zastosowali TMS do części kory przedczołowej, która znajduje się z przodu mózgu i jest ważna dla złożonych funkcji poznawczych, takich jak pamięć robocza i rozumowanie.

Naukowcy ocenili funkcje poznawcze uczestników przed rozpoczęciem badania, pod koniec sesji i 15 dni po niej.

 

Badano czas reakcji, pamięć roboczą, rozpiętość uwagi, zdolności wzrokowo-przestrzenne i umiejętność rozwiązywanie problemów.

 

Naukowcy odkryli, że uczestnicy z wczesnym doświadczeniem w grach wideo poprawili pamięć roboczą. Okazało się, że osoby, które byli zapalonymi graczami przed okresem dojrzewania, mimo że przestały grać, lepiej radziły sobie z zadaniami związanymi z pamięcią roboczą, które wymagają określonej pracy mózgu, aby uzyskać satysfakcjonujący wynik. Byli też w stanie lepiej skupić się na odpowiednich bodźcach podczas zadań.

 

 

Wyniki sugerują, że gry wideo mogą wywoływać zmiany poznawcze, które utrzymują się przez lata po zaprzestaniu grania.

 

Badacze są zdania, że gry wideo, które zapewniają motywację - sprawiają, że gracz chce dalej grać - a także stają się trudniejsze do sprostania wymaganiom, wymagają intensywnego wykorzystania zasobów mózgowych, co czyni je idealnymi do zwiększania zdolności poznawczych.

 

Należy jednak zauważyć, że badanie to obejmowało niewielką liczbę uczestników, którzy byli zdrowi, młodzi i dobrze wykształceni, co oznacza, że badania potrzebują kontynuacji.

 

źródło https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2020.00235/full

Tagi:

dziecko,  komupter,  rozwój, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót