Gdy poziom estrogenu spada, zwiększa się ryzyko osteoporozy i chorób serca, a także skłonność do objawów, takich jak wahania nastroju czy suchość pochwy. Oczywiście nie oznacza to, że będziesz mieć je wszystkie, bo każda kobieta ma inny zestaw objawów. Jeśli jednak chcesz sobie pomóc, sprawdź, co warto wziąć pod uwagę.

 

Probiotyki

Zanim zdecydujesz się zacząć przyjmować suplementy, bardzo ważne jest, to, aby zbudować bazę. Oznacza to zdrowe jelita, dobrze funkcjonującą wątrobę i zrównoważone nadnercza. Możesz przyjmować tyle suplementów i witamin, ile chcesz, ale nie przyniosą one pozytywnego efektu, jeśli twoje jelita i wątroba nie działają prawidłowo.

Stres, zła dieta, antybiotyki i wahania hormonalne spowodowane menopauzą mogą mieć wpływ na bakterie jelitowe. Ten brak równowagi nie tylko uniemożliwia organizmowi prawidłowe wchłanianie suplementów, ale może również prowadzić do objawów, takich jak gazy i wzdęcia, problemy trawienne, tłuszcz brzuszny czy zaparcia. Probiotyki mogą pomóc w poprawie pracy jelit i schudnięciu.

 

Ostropest plamisty

Zadbaj o swoją wątrobę. Ostropest jest w tym bardzo dobry, odtruwa, eliminuje toksyny, wspiera pracę wątroby.

 

Ashwagandha

To ajurwedyjski specyfik, ale łatwo dostępny w Polsce. Szczególnie polecany podczas menopauzy, bo dba o nadnercza. Zmęczone nadnercza to nadmiar kortyzolu – hormonu stresu. To on odpowiada za wahania nastroju, rozdrażnienie. Ashwagandha reguluje także poziom hormonów i niweluje przykre skutki menopauzy.

 

Wapń

Wapń jest niezbędny dla zdrowia kości i jest bardzo ważny w okresie menopauzy, kiedy spadek estrogenu zwiększa podatność kobiet na osteoporozę. Chociaż najlepszym źródłem wapnia jest dieta, jeśli w diecie nie osiągasz dziennej dawki od 1000 do 1200 mg, rozsądnym wyborem są suplementy wapnia.

 

Witamina D

Jest nie tylko świetna dla zdrowia kości, ale także pomaga zmniejszyć ryzyko zawału serca, udaru mózgu, astmy, alergii, nadciśnienia i raka piersi. W lecie mamy ją z kąpieli słonecznych i jest to jej najlepsze źródło. Jednak podczas pozostałych pór roku warto ją suplementować.

 

Kwasy Omega-3

Kwasy Omega-3 występujące w rybach mają silne i skuteczne naturalne działanie przeciwzapalne, które jest kluczowe w okresie menopauzy. Ponadto pomagają również w zachowaniu funkcji mózgu i chronią przed chorobą Alzheimera, demencją i upośledzeniem funkcji poznawczych. Zaleca się spożywanie co najmniej dwóch porcji tłustych ryb tygodniowo, ale kobiety w okresie menopauzy powinny rozważyć również suplementację.

 

Pluskwica groniasta

Zmniejsza uderzenia gorąca, pocenie się, depresję i bezsenność. Jest powszechnie dostępna w postaci kapsułek, jako nalewka i suszona jako herbata. Skonsultuj jednak jej przyjmowanie z lekarzem, bo może wejść w interakcję z lekami, które bierzesz.

 

Kurkumina

Kurkumina, aktywny składnik kurkumy, daje korzyści przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwdepresyjne i przeciwutleniające. Stwierdzono, że ma bardzo niewiele skutków ubocznych, ale może być równie trudna do wchłonięcia przez organizm Warto kupić suplementy z domieszką czarnego pieprzu.

 

Koenzym Q10

Ten przeciwutleniacz pomaga przekształcić żywność w energię i jest niezbędny do podstawowego funkcjonowania komórek. Chociaż jest wytwarzany w organizmie, z wiekiem jego poziom gwałtownie spada. Suplementacja może zmniejszać pogorszenie funkcji poznawczych u kobiet po menopauzie i może być ważna dla kobiet stosujących hormonalną terapię zastępczą, leki na ciśnienie krwi lub tarczycę, bo często obniżają one poziom Q10 w organizmie.

 

Dziurawiec 
Dziurawiec pomaga wyleczyć łagodną depresję, dlatego warto po niego sięgnąć przy wahaniach nastroju. Poprawia też jakość snu. Nie wolno jednak przyjmować go latem, bo może dojść do przebarwień na skórze pod wpływem promieni słonecznych.

 

 

Tagi:

menopauza,  supementy,  uderzenia gorąca, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót