Kolor owocu wynika z dużego stężenia beta-karotenu.  Beta-karoten to bardzo zdrowy składnik. Chroni przed powstawaniem wolnych rodników, ale też przed nadmiernym przenikaniem promieni UV do skóry.
 
Nektarynki są pełne pierwiastków mineralnych - na 100 g owoców przypada 6 mg wapnia, 0.25 mg żelaza, 9 mg magnezu, 20 mg fosforu i aż 190 mg potasu!   Zawierają też cynk, mangan, miedź, siarkę, sód. Mają dużo witamin – C,  A,witaminy z grupy B(witamina B1, B2, B3, B5, B6, B9), witaminę E i K. 
 
 1 nektarynka ma zaledwie 39 kcal, nektarynki mają niski indeks glikemiczny – około 42.
 
 Jakie więc mają zalety te smaczne owoce?
  
1. Walczą z zaparciami
 Nektarynka jest dobrym źródłem błonnika pokarmowego i możemy ją spożywać zarówno w głównych posiłkach, jak i jako zdrową przekąska między posiłkami. Poprawia pasaż jelitowy co powoduje, że skutecznie walczy z zaparciami.
 
2. Dbają o oczy, skórę, paznokcie i włosy
 Takie działanie mają zawarte w nektarynce karoteny. 
 
3. Zapobiegają chorobom sercowo-naczyniowym
Spora zawartość potasu sprawia, że wraz z działaniem przeciwutleniaczy jedzenie nektarynek pomaga zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia.
 
 4.  Zatrzymują młodość
Dzięki zawartości witaminy C, karotenów, cynku i selenu, których dostarczają nektarynki są świetnym owocem „przeciwstarzeniowym”. Te przeciwutleniacze chronią nas przed wolnymi rodnikami i zapobiegają również chorobom, takim jak rak.
 
5. Poprawiają układ nerwowy i mięśniowy
Minerały zawarte w nektarynkach przyczyniają się do tego, że zarówno nasz układ nerwowy, jak i mięśniowy mogą normalnie wykonywać swoje funkcje, dlatego nektarynka jest owocem wysoce wskazanym dla osób w każdym wieku.
 
6. Pomagają utrzymać prawidłowe funkcjonowanie prostaty
Jedzenie nektarynek pomaga zapobiegać chorobom prostaty.
 
7. Chronią przed cukrzycą i otyłością
Potas zawarty w nektarynkach wspomaga wydzielanie insuliny, a że są owocami niskokalorycznymi, wskazane są w dietach odchudzających. 
 
8.  Chronią przed anemią
Dzięki witaminie C, która pomaga ciału wchłaniać żelazo z pożywienia, nektarynki chronią przed anemią.
 
9. Kontrolują nadciśnienie
Ze względu na wysoką zawartość potasu i niską zawartość sodu są doskonałym owocem dla osób z wysokim ciśnieniem krwi.
 
10. Wzmacniają zdrowie psychiczne
Wzmacniają funkcje neuronów dzięki dostarczaniu potasu.
 
11. Poprawiają trawienie
Ze względu na działanie żółciopędne, które stymuluje produkcję żółci i poprawia trawienie tłuszczy, zapobiegając problemom trawiennym.
 

Tagi:

owoce,  nektarynki,  dieta, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót