U większości pacjentów rozpoznaje się przepuklinę rozworu przełykowego. Z powodu ciągłego cofania się treści żołądkowej dochodzi do rozwoju przewlekłego stanu zapalnego błony śluzowej przełyku i innych powikłań.

Do rozpoznania wystarczy stwierdzenie uciążliwych, w opinii pacjenta, typowych dolegliwości. Najczęściej występuje zgaga oraz pieczenie i bóle w okolicy zamostkowej. U części pacjentów obserwuje się ulewania treści pokarmowej, nawracające infekcje dróg oddechowych, przewlekłe zapalenie zatok, wymioty czy zaburzenia przełykania. Dla potwierdzenia zwykle wykonuje się dodatkowe badania diagnostyczne: gastroskopię, manometrię, impedancję ewentualnie pH-metrię przełyku.  

 

Pierwszym krokiem w leczeniu choroby refluksowej przełyku powinna być modyfikacja stylu życia. Oto kilka praktycznych wskazówek, które sprawią że GERD będzie mniej uciążliwy.


1. Dbaj o prawidłową masę ciała (zgodną ze wskaźnikiem BMI)

Nadwaga i otyłość jest niewskazana w chorobie refluksowej. Nadmierna masa ciała wiąże się ze wzrostem ciśnienia wewnątrzbrzusznego, co nasila dolegliwości chorobowe. 

 

2. Nie przejadaj się!
Obfite posiłki nadmiernie rozciągają ściany żołądka co sprzyja cofaniu się treści pokarmowej. Jedz regularnie i częściej, nawet 6 małych posiłków dziennie.


3. Jedz powoli.
Nie wolno jeść w pośpiechu. Jedząc szybko połykamy znaczne ilości powietrza co prowadzi do wzrostu ciśnienia wewnątrzbrzusznego. Należy zatem jeść powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs.


4. Nie pal papierosów!
Palenie papierosów upośledza oczyszczanie przełyku i zmniejsza napięcie w dolnym zwieraczu przełyku, co zwiększa liczbę epizodów refluksu. U palaczy błona śluzowa przełyku jest delikatniejsza i bardziej wrażliwa na działanie kwaśnej treści żołądkowej.


5. Utrzymuj właściwą pozycję ciała
Dolegliwości zmniejszą się jeśli będziesz przyjmować odpowiednią pozycję w czasie snu i odpoczynku. Bezpośrednio po posiłkach nie przyjmuj pozycji leżącej, a w czasie snu unieś wezgłowie łóżka o 15–20 cm lub spij na dużej poduszce w pozycji półsiedzącej. Te nawyki usprawnią oczyszczanie się przełyku w czasie snu i zmniejszą objawy choroby. 


6. Ćwicz regularnie

Regularna aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby refluksowej oraz łagodzi jej objawy. Ponad to pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Pamiętaj, że objawy mogą się nasilać po bardzo intensywnym wysiłku oraz przy ćwiczeniach wymagających schylania się.

 

7. Pij napoje niegazowane
Gaz zawarty w napojach gazowanych zwiększa ciśnienie w żołądku. Należy pić wodę niegazowaną, ponieważ pomoże ona oczyścić przełyk.


8.Dbaj o prawidłową dietę
Unikaj tłuszczu. Tłuste potrawy obniżają napięcie dolnego zwieracza przełyku i spowalniają opróżnianie żołądka. Szczególnie szkodliwe są potrawy smażone w głębokim tłuszczu. Ogranicz czekoladę bo zaburza ona pracę zwieracza przełyku. Wyeliminuj ostre i kwaśne produkty, które działają drażniąco na błonę śluzową przełyku i powodują zgagę.  Jedz lekkostrawne posiłki, które krócej zalegają w żołądku. Ogranicz spożycie czekolady, bo zaburza ona pracę zwieracza przełyku. 


9. Unikaj alkoholu
Alkohol, szczególnie spożywany w nadmiarze, nasila objawy choroby oraz pobudza żołądek do produkcji kwasu żołądkowego.



źródło Medical-Surgical Nursing  Kathleen Newton Shafer , Janet R. Sawyer , Audrey M. McCluskey 

Tagi:

choroba,  żołądek,  refluks, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót