Tłuszcz na brzuchu to nie tylko problem estetyczny. Może prowadzić do zagrożenia zdrowia. Dlatego najlepszym wyjściem jest się go zwyczajnie pozbyć. Tylko jak to zrobić?
 
 
Osoby z otyłością trzewną mają nadwagę (BMI 25 lub więcej), ale mają smukłe kończyny i okrągły brzuch. Obwód talii większy niż 94 cm u mężczyzn lub ponad 80 cm u kobiet może być uważany za trzewną otyłość. Ta w konsekwencji może prowadzić do zespołu metabolicznego, a on może znacznie zwiększyć ryzyko cukrzycy typu 2 i chorób serca. Najbardziej niepokojące jest to, że zespół ten jest bardzo częsty, ponieważ szacuje się, że około jedna czwarta populacji poniżej 50 roku życia i 60% dorosłych w wieku powyżej 50 lat cierpi na zespół metaboliczny. 
 
Odchudzanie nie jest jednak wcale proste, dlatego walka z otyłością trzewną wcale nie jest łatwa. Stąd naukowcy nieodmiennie poszukują naturalnych sposobów, które pomogłyby w zmniejszeniu ilość tłuszczu na brzuchu. Od kilku lat trwają intensywne badania, na temat wpływu kwasu omega – 3 zarówno na odchudzanie, jak i na obniżanie poziomu cholesterolu. Co odkryli naukowcy?
 
Kwas omega-3 znany z tego, że jest stosowany jako suplement w dietach odchudzających, został poddany badaniu przeprowadzonemu przez grupę badawczą Nutraceuticals na Uniwersytecie w Newcastle. Badania opublikowane przez British Journal of Nutrition, badały, czy długołańcuchowe wielonienasycone kwasy Omega-3 łączą się z dietą niskoenergetyczną pomagają w odchudzaniu i utrzymaniu masy ciała. Wyniki wykazały, że spożywanie Omega-3 sześć razy dziennie w porcjach po 70 mg EPA i 270 mg DHA doprowadziło do redukcji masy ciała do czternastego tygodnia badań. 
 
Badanie wykazało również, że spożycie Omega-3 poprawia metabolizm, przyczyniając się do utraty masy tłuszczowej do 14 tygodnia, po tym czasie nie przyczynia się ani do dalszego odchudzania, ani nie pomaga w utrzymaniu wagi, jeśli ktoś zrezygnuje z diety.
 
 
Inne badania, przeprowadzone w Facultad de Medicina, Universidad Finis Terrae w Santiago de Chile  potwierdziły to stanowisko. Kwasy omega -3 w znaczny sposób podkręcają metabolizm i są pomocne w odchudzaniu, ale tylko do pewnego czasu. Muszą też być dodatkiem do diety i ćwiczeń.
 
Jednak z racji tego, że mają ważne znaczenie dla całokształtu naszego zdrowia, ich spożywanie jest niezbędne. Kwasy omega – 3 są budulcem błon komórkowych, są niezbędne dla dobrej pracy mózgu i układu nerwowego, regulują pracę hormonów czy pracę układu odpornościowego. 
 
 
Ponieważ nie są wytwarzane przez nasz organizm, więc jedynym sposobem na ich pozyskanie jest odpowiednia dieta. 
 
Zapotrzebowanie na kwasy omega-3 średnio wynosi ok. 1,5 g dziennie. Wystarczy więc regularnie dwa razy w tygodniu jeść porcję ryb morskich, by zapewnić sobie tę ilość. Oprócz ryb morskich (np. szprotek, tuńczyka, makreli, dzikiego łososia, sardynek, dorsza i śledzia) omega – 3 są obecne w owocach morza i kawiorze, w olejach tłoczonych na zimno.  Warto wprowadzić do diety orzechy włoskie, które mają najlepsze proporcje kwasów omega-3 i omega-6.
 
Jeśli natomiast chcemy wykorzystać kwasy omega – 3 aby podkręcić metabolizm i pozbyć się otyłości brzusznej, należy pamiętać o koronnej zasadzie. Działają – ale tylko przez pierwszy etap i w połączeniu z dietą oraz ćwiczeniami. Jeśli po okresie 14 tygodni wrócimy do starych nawyków, niestety, wrócimy też do poprzedniej sylwetki.
 
 

Tagi:

odchudzanie,  otyłość trzewna,  kwasy omega-3, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót