Większość ziołowych preparatów na menopauzę, to suplementy diety. Różnica pomiędzy suplementali a lekami jest ogromna:

"Jest to produkt, który jest złożony z substancji odżywczych i traktowany jako uzupełnienie właściwej diety. Jest to skoncentrowane źródło witamin, minerałów lub innych substancji. Może istnieć w formie tabletek, kapsułek, proszku czy płynie.

 

Suplementy najczęściej są sprzedawane w aptekach lub drogeriach połączonych z aptekami, co może wprowadzać pacjenta w błąd, że jest to forma leku. W świetle ustawodawstwa Unii Europejskiej, suplementy diety nie były i nie są traktowane jak leki! W Polsce dopuszczeniem do obrotu suplementów diety zajmuje się Główny Inspektor Sanitarny i podległe mu urzędy (a nie Główny Inspektor Farmaceutyczny i Urząd Rejestracji Leków i Produktów Biobójczych).

 

Celem stosowania suplementów diety nie jest leczenie chorób. Są przede wszystkim przeznaczone dla ludzi zdrowych. Suplementy diety mogą zmniejszać skutki działania takich czynników ryzyka, które wpływają na nie każdego dnia i mogą spowodować powstanie choroby." - czytamy w medonet. Dlatego, zanim wydasz pieniądze, sprawdź, co fachowe źródła mówią na temat skuteczności poszczególnych preparatów:

 

 

Pluskwica groniasta

Działanie lecznicze ma mieć ekstrakt z korzenia tej rośliny. Niektóre badania dowodzą, że zmniejsza on uderzenia gorąca nawet o 26%. Są jednak przesłanki sugerujące, że spożywanie pluskwicy groniastej może wywoływać skutki uboczne, np. uszkodzenie wątroby. Dlatego przed rozpoczęciem przyjmowania tego specyfiku skonsultuj się z lekarzem.

 

 

Dzięgiel chiński

Zioło to jest podobne do naturalnego hormonu żeńskiego estrogenu. Uważa się, że jest skuteczne w łagodzeniu związanych z menopauzą uderzeń gorąca. Nie ma jednak badań, które potwierdzałyby takie działanie. Istnieją natomiast badania, których wyniki jednoznacznie wykazują, że dzięgiel chiński jest równie skuteczny w walce z objawami menopauzy co... placebo.

 

 

Koniczyna czerwona

Ekstrakt z tej rośliny zawiera substancje o nazwie izoflawony, które mają działać podobnie jak estrogen. Na sześć badań tylko jedno wykazało że suplementy te działają skuteczniej, niż placebo. Jednak inne z badań dowiodło, że koniczyna może korzystnie wpłynąć na obniżenie poziomu cholesterolu u kobiet w wieku po menopauzie.

 

 

Soja

Zawiera izoflawony o – jak się uważa – działaniu zbliżonym do estrogenu. Są one w również w tofu i mleku sojowym.
Żadne z przeprowadzonych na suplementach z soją badań nie dowiodło jednak, że wpływa ona na częstotliwość i nasilenie uderzeń gorąca związanych z menopauzą. Marne więc nadzieje, że suplementacja czy wprowadzenie do codziennej diety większej ilości produktów z soją pomoże złagodzić objawy menopauzy.

 

 

Olej z wiesiołka

Głównie olej z nasion wiesiołka dwuletniego. Jego składnikiem aktywnym jest kwas tłuszczowy omega-6 o nazwie „kwas gamma-linolenowy”. Przeprowadzone w 2009 roku badanie wykazało, że nawet spożywanie 8 kapsułek oleju z wiesiołka dziennie przez okres 6 miesięcy nie daje żadnych widocznych rezultatów w łagodzeniu objawów menopauzy.

 

 

Miłorząb japoński (gingko biloba)

Działanie lecznicze ma mieć wyciąg z liści miłorzębu japońskiego. Powszechnie stosuje się go na poprawę pamięci, koncentracji i polepszenie nastroju – co nie jest bez znaczenia również podczas menopauzy. Jednak dwa przeprowadzone w 2009 roku badania wykazały, że gingko biloba nie ma żadnego wpływu na funkcje poznawcze, a co za tym idzie - jego działanie polepszające pamięć lub nastrój jest co najwyżej znikome.

 

 

Chmiel

Istnieje tylko jedno wiarygodne badanie dotyczące wpływu 8-prenylnaringeniny (składnika chmielu podobnego do estrogenu) na organizm kobiet w wieku menopauzalnym. Badanie to wykazuje bardzo korzystne efekty w łagodzeniu uderzeń gorąca i innych objawów menopauzy. Inne badanie dowodzi, że ksantohumol (kolejny składnik chmielu) ma właściwości przeciwzapalne. Pozwala to przypuszczać, że chmiel może mieć dobroczynny wpływ na kobiety w okresie menopauzy.

 

 

Żeń-szeń

Wywodzi się z Azji i jest stosowany w medycynie od stuleci. Badanie przeprowadzone w 1999 roku wykazało, że 200 mg żeń-szenia dziennie poprawia nastrój i wpływa na dobre samopoczucie kobiet przechodzących menopauzę. Inne badanie udowodniło natomiast, że koreański czerwony żeń-szeń zwiększa popęd seksualny u pań w wieku menopauzalnym. Ale roślina ta może mieć również skutki uboczne, u niektórych osób przyczyniając się do problemów z sercem.

 

 

Dziurawiec

Dziurawiec pomaga wyleczyć łagodną depresję, jednak jego wpływ typowe objawy menopauzy (np. zaburzenia snu) nie jest do końca udowodniony. Jest jednak badanie, wykazujące, że kobiety wchodzące w okres menopauzy, które spożywały dziurawiec, cieszą się lepszym nastrojem i mają mniej problemów ze snem.


źródło https://www.webmd.com/menopause/ss/slideshow-menopause

 

Tagi:

menopauza,  objawy menopauzy,  zioła,  suplementy diety, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót