Reklama:
blocker

Próchnica – co musisz o niej wiedzieć?

Jak wynika z danych Ministerstwa Zdrowia, problemy z próchnicą ma nawet 99,9% dorosłych Polaków w wieku 35-44 lat. Niestety jest to także jedna z najwyższych statystyk w całej Europie.
 

Próchnica powoduje demineralizację i rozpad twardych tkanek naszych zębów. Na jej rozwój ma wpływ indywidualna podatność zęba, która zależy np. od jego budowy, występowania bakterii próchnicotwórczych, które bytują w jamie ustnej czy cukrów pochodzenia pokarmowego, przez które bakterie te mogą się rozwijać.

Lek. stom. Patryk Kononowicz z Medicover Stomatologia Gdańsk

 

Aby cieszyć się naturalnym, ale także zdrowym i zadbanym uśmiechem, musimy przeciwdziałać rozwojowi próchnicy – do tego niezbędne jest regularne odwiedzanie gabinetów stomatologicznych (raz na pół roku). Warto przy tym dodać, że nie zawsze jesteśmy w stanie sami ocenić, że mamy próchnicę – mowa o tzw. próchnicy ukrytej.
 

Próchnica niewidoczna gołym okiem

 

Wielu pacjentom wydaje się, że jeśli nie widzą próchnicy na swoich zębach, to znaczy, że problemu nie ma. Niestety w większości przypadków występuje tak zwana próchnica ukryta, która najczęściej pojawia się na powierzchniach stycznych, między sąsiadującymi zębami. Przyczyną powstawania w tych miejscach ubytków jest to, że często po zjedzeniu posiłku, pomiędzy naszymi zębami znajdują się resztki pokarmowe, które trudno jest usunąć zwykłą szczoteczką. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wykształcili w sobie nawyk regularnego używania nitki dentystycznej i szczoteczek stomatologicznych, przeznaczonych właśnie do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych.

 

 

Zbyt pobieżne mycie zębów powoduje, że nieusunięte resztki pokarmowe stają się pożywką dla bakterii, które powodują fermentację węglowodanów. Bakterie te tworzą tak zwaną płytkę nazębną, która przypomina żółty nalot, ściśle przylegający do powierzchni zęba i wytwarzają kwasy uszkadzające szkliwo. W konsekwencji, czas oddziaływania kwasów na powierzchnię zęba jest wydłużony. Warto zwrócić uwagę na fakt, że próchnica ukryta nie daje żadnych widocznych objawów. Dlatego, poza dokładną higieną jamy ustnej, ważne jest regularne pojawianie się na przeglądach stomatologicznych. 


Doświadczony stomatolog, będzie w stanie wykryć próchnicę (często zmiany próchnicowe są tak niewielkie, że ich zdiagnozowanie możliwe będzie tylko dzięki np. wykonaniu zdjęcia pantomograficznego) we wczesnym stadium, dzięki czemu nie rozprzestrzeni się ona dalej (aż do nerwu zęba). Szybkość działania jest niezwykle istotna – nieleczona próchnica będzie sukcesywnie niszczyła tkanki zęba. A co możemy zrobić na własną rękę? Z pomocą przychodzi odpowiednia dieta, czyli produkty, których jedzenie pozytywnie wpłynie na stan naszego uzębienia.
 

Czego potrzebują nasze zęby?

 

Jak wiemy, właściwa dieta, oparta w dużej mierze na owocach i warzywach pozytywnie wpływa na naszą sylwetkę, zdrowie organizmu i promienny wygląd cery. Chcemy wyglądać młodo, czuć przypływ sił witalnych i mieć dużo energii – dzięki aktywności fizycznej i odpowiedniemu odżywianiu możemy to osiągnąć. Ale dieta czyli to, co codziennie znajduje się na naszym talerzu, jest skuteczna także w walce z próchnicą i pomaga w utrzymaniu ładnych, zdrowych zębów bez przebarwień. Chcąc jak najlepiej pomóc swoim zębom, w naszej diecie warto zadbać o obecność witamin: C, A, D, E, a także tych z grupy B.
 
Surowe warzywa – chrup na zdrowie!

Jedzone na surowo marchewki, seler naciowy, rzodkiewka czy kalarepa w naturalny sposób usuwają osad i płytkę nazębną, chroniąc przed próchnicą i chorobami przyzębia. Ich zaletą jest również to, że nie narażają szkliwa zębów na szkodliwe działanie kwasów i cukrów. Chrupane na surowo zamiast słodyczy, stanowią świetną przekąskę – korzystną dla zębów, jak i dla figury.
 
Pełnoziarniste pieczywo – nasze zęby będą wdzięczne 

Chleby, bułki, bagietki – jeśli tylko wybierzemy te z pełnego ziarna dostarczymy zębom m.in. magnezu, który zapobiega próchnicy. W ziarnach zbóż znajduje się też fosfor, mający kluczowe znaczenie w procesie mineralizacji zębów (czyli tworzenia się warstwy minerałów na powierzchni szkliwa). Spożywanie razowego pieczywa zwiększa też produkcję śliny, co działa ochronnie na zęby i pomaga w usuwaniu z nich resztek pokarmu.
 
Nie zapominaj o fluorze 

Działanie przeciwpróchnicowe wykazuje także fluor, który w dużej ilości zawarty jest np. w pokarmach (np. w herbacie) i wzmacnia on powierzchnię szkliwa. Bardzo dobre właściwości przeciwpróchnicowe wykazuje Xylitol – naturalny słodzik z brzozy, który hamując rozwój bakterii wykazuje działanie ochronne.
 

Pamiętajmy także, że na twardość i wytrzymałość naszych zębów bardzo duży wpływ ma witamina D (ma to znaczenie w okresie wytwarzania się zębów), zawarta np. w tłustych morskich rybach czy jajach. Z kolei witamina C wzmacnia stan dziąseł, naczynia krwionośne i działa antybakteryjnie – znajdziemy ją np. w pomidorach, papryce, natce pietruszki i owocach jagodowych. W walce z próchnicą i bakteriami nie zapominajmy też o witaminie A, której najwięcej znajduje się w serach żółtych, żółtkach jaj oraz pomarańczowych i czerwonych warzywach (dynia, marchewka).

Joanna Drygiel, dietetyk z Centrum Medycznego Damiana.

 
Stosując się do powyższych wskazówek i przestrzegając podstawowych zasad higieny jamy ustnej, z pewnością będziemy mogli dumnie prezentować uśmiech, w którym nie ma miejsca dla próchnicy.

Tagi:

zęby,  dieta,  dentysta, 

Loading...
Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Zostaw komentarz:


    Brak komentarzy
Powrót
Wyszukiwarka
Najnowsze
Newsletter
zapisz
Reklama:
Loading...