Partner: Logo KobietaXL.pl

Cholesterol – cichy wróg

O tym, że mamy podwyższony cholesterol, możemy długo nie wiedzieć. Przy różnego rodzaju niedoborach czy nieprawidłowościach występują dość szybko różne objawy – niedobór żelaza skutkować będzie anemią, niedobory witamin odbiją się na naszej skórze. Przy cholesterolu sprawa jest jednak trudniejsza. Dlatego tak istotne są regularne badania krwi, dzięki którym można kontrolować poziom tego składnika.

Dlaczego jest to tak ważne? Podwyższony poziom cholesterolu LDL prowadzić może do wielu poważnych schorzeń, przede wszystkim chorób krążenia: nadciśnienia, miażdżycy czy nawet zawału serca. Kluczem do utrzymania odpowiedniego poziomu cholesterolu jest styl życia i zbilansowana dieta. To dobra wiadomość – jeśli borykasz się z podwyższonym cholesterolem, możesz wpłynąć na jego poziom, dostosowując swoje posiłki. Dieta wspomagająca walkę z cholesterolem będzie również pozytywnie wpływała na inne aspekty, na przykład zdrowie wątroby. Więcej o przeciążonej wątrobie przeczytasz w artykule: https://ohme.pl/zdrowie/przeciazona-watroba-objawy-i-sposoby-leczenia/

Jak walczyć z cholesterolem? Poznaj kluczowe składniki

Zmiana nawyków żywieniowych to najważniejszy krok do walki z podwyższonym cholesterolem. Przyjrzyjmy się składnikom, które będą pomocne przy walce z tym problemem, a więc podnosić będą poziom "dobrego" cholesterolu – HDL - i jednocześnie obniżać poziom szkodliwego cholesterolu LDL. Produkty, które mają takie działanie, powinny być bogate w jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a także błonnik. 

Zdrowe kwasy tłuszczowe znajdziesz przede wszystkim w olejach roślinnych takich jak olej rzepakowy i słonecznikowy czy oliwa z oliwek, a także na przykład w awokado. Warto do swojego menu włączyć też tłuste ryby morskie: łososia, dorsza, makrelę, halibuta czy śledzia oraz różnego rodzaju orzechy. Doskonałym źródłem błonnika będą z kolei rośliny strączkowe, pełnoziarniste produkty zbożowe takie jak chleb razowy, kasza gryczana czy jaglana, ryż brązowy, płatki owsiane oraz warzywa i owoce (najlepiej spożywane ze skórką). Jest to więc naprawdę duża grupa produktów, które z powodzeniem można włączyć do swojej codziennej diety! W walce z cholesterolem można również wspomagać się suplementami i gotowymi produktami, które zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe i błonnik, jak na przykład Fresubin Hepa DRINK

Wysoki cholesterol – z czego zrezygnować?

Wzbogacenie diety o właściwe składniki to jednak nie wszystko, co warto zrobić, aby obniżyć cholesterol. Niektóre produkty należy wykluczyć lub zdecydowanie ograniczyć ich spożywanie. Na poziom cholesterolu negatywnie wpływają tłuszcze zwierzęce, a więc tłuszcze nasycone. Dobrze ograniczyć spożywanie mięs i produktów mięsnych, szczególnie tych tłustych oraz przetworzonych jak kiełbasy, boczek i wędliny. Zamiast mięs w daniach obiadowych wybierz wyżej wspomniane ryby morskie zawierające tłuszcze omega-3. Masło z kolei lepiej zamienić na margarynę, a ser żółty na chudy twaróg.

 

Aby pożegnać się z podwyższonym cholesterolem, ze swojej diety najlepiej całkowicie wykluczyć produkty zawierające szkodliwe kwasy tłuszczowe trans – przede wszystkim produkty wysoko przetworzone takie jak różnego rodzaju słodycze i jedzenie typu fast food. Warto również znacznie ograniczyć spożywanie alkoholu, który niekorzystnie wpływa na poziom cholesterolu. 

artykuł zewnętrzny

Tagi:

dieta,  cholesterol,  zdrowie, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Polecane artykuły:

Podobne artykuły:

Powrót