Jak podają naukowcy z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie - „Choroba refluksowa przełyku GERD jest obecnie jednym z częściej spotykanych schorzeń w gastroenterologii. Występuje nawet u około 20–40% osób dorosłych w krajach wysoko uprzemysłowionych. Częstość występowania GERD powoduje, że jest ona znacznym problemem społecznym, głównie ze względu na wieloletnie występowanie, a także skłonność do nawrotów choroby i możliwość powikłań. Choroba refluksowa przełyku obniża jakość życia pacjentów, przyczyniając się tym samym do gorszego funkcjonowania w sferze życia zawodowego, rodzinnego i społecznego.”

 

Co zatem powinny zrobić osoby z refluksem żołądkowo-przełykowym? Okazuje się, że istnieje wiele domowych środków, oraz małych, ale korzystnych nawyków, które należy wziąć pod uwagę.

Refluks żołądkowo-przełykowy występuje, gdy kwasy z żołądka przedostają się do przełyku. Pomiędzy przełykiem a żołądkiem znajduje się „zastawka” zwana dolnym zwieraczem przełyku, która napina się i rozluźnia w odpowiednim momencie, umożliwiając przedostanie się do żołądka pokarmu, ale nie kwasu. Kiedy zwieracz nie działa tak, jak powinien, następuje wyrzut kwasu. W przeciwieństwie do żołądka, przełyk nie posiada błony chroniącej go przed działaniem kwasu żołądkowego, a gdy wyściółka przełyku jest uszkodzona, powoduje pieczenie w klatce piersiowej i gardle. Domowe środki zaradcze znacznie pomagają w kontrolowaniu tego bolesnego objawu.

 

1. Unikaj spania na prawym boku

Jeśli cierpisz na refluks, a śpisz na prawym boku, warto to zmienić, ponieważ spanie na prawej stronie znacznie pogarsza objawy choroby. Chociaż nie wiadomo do końca, dlaczego tak się dzieje, najprawdopodobniej jest to spowodowane anatomią człowieka - przełyk w rzeczywistości wchodzi do żołądka nie na środku, ale u większości ludzi z prawej strony. Dlatego też, kiedy leżysz na prawym boku, istnieje większe prawdopodobieństwo, że kwas dotrze do zwieracza przełyku.

 

2. Zmniejsz rozmiar porcji

Jednym z głównych powodów wystąpienia refluksu jest to, że żołądek jest wypełniony po brzegi pokarmem i wzrasta ciśnienie wewnątrz, co powoduje, że zwieracz przełyku jest bardziej podatny na rozciąganie i kwas przedostaje się do przełyku. Dlatego kontrolowanie wielkości porcji może znacznie ułatwić i zmniejszyć prawdopodobieństwo zgagi i refluksu żołądkowego. Osoby cierpiące na refluks powinny jeść częściej w mniejszych porcjach.

 

3. Ogranicz kawę

Kawa może tymczasowo osłabiać zwieracz przełyku. Więc nawet jeśli sama kawa nie powoduje refluksu, ma wpływ na jego objawy.

 

4 Nie jedz na trzy godziny przed snem.

Niestety, objawy refluksu często pojawiają się w nocy. Dlatego nie należy iść do łóżka z pełnym żołądkiem. Nie należy też leżeć przez pierwsze 20-30 minut po posiłku.

 

5. Spij z głową ułożoną wyżej

Jeśli masz uporczywy refluks w nocy, to zmiana pozycji do spania może naprawdę pomóc. Ułóż poduszki wyżej niż zwykle, najlepiej tak, aby podczas leżenia na plecach ramiona były wyżej niż brzuch.

 

6. Unikaj alkoholu

Alkohol niestety zwiększa kwasowość żołądka i rozluźnia zwieracz przełyku, osoby cierpiące na refluks powinny go unikać .

 

7. Dbaj o dietę

Tłuste i smażone potrawy, takie jak pizza, frytki, bekon i frytki, są trudne do strawienia i mogą pozostawać w żołądku długo, zwiększając ryzyko wystąpienia refluksu. Czekolada zwiększa kwasowość żołądka, co też może wywołać objawy refluksu. Większość osób cierpiących na refluks, doskonale wie, co im szkodzi. Może to być surowa cebula, kapusta, niektóre pikantne przyprawy, imbir itp. Należy unikać takich potraw.

 

8. Sięgnij po zioła

Pomocna jest lukrecja, od wieków stosowana na problemy z trawieniem. Jednak jeśli chodzi o korzeń lukrecji, można go spożywać tylko w ograniczonych ilościach, ponieważ picie zbyt dużej ilości herbaty z lukrecji może wpływać na układ sercowo-naczyniowy. Bezpieczniejszą alternatywą jest lukrecja, z której usunięto związek lukrecjowy zwiększający ciśnienie krwi. Zwykle występuje w niearomatyzowanych tabletkach, które należy przyjmować 20 do 30 minut przed posiłkiem. Inne zioła, takie jak choćby rumianek, również mają właściwości kojące dla przewodu pokarmowego.

 

Źródło: Maria Korzonek, Agnieszka Dziergas, Magdalena Kuczyńska, Samodzielna Pracownia Opieki Długoterminowej, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie, „Choroba refluksowa przełyku (GERD)— problem wciąż aktualny”

Tagi:

zdrowie,  refluks, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.

Podobne artykuły:

Powrót