Od dawna wiadomo, że witaminy bezpośrednio wpływają na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci. Dlatego preparaty kosmetyczne wzbogacane są witaminami. Do tych najważniejszych dla naszej urody zaliczamy witaminę A, E, C, H i witaminy z grupy B.
 
Witamina A 
Zaliczana do tzw. witamin młodości. Wpływa na zdolności regeneracyjne komórek i tkanek. Chroni nabłonek skóry, bierze udział w odbudowie kolagenu oraz przyśpiesza gojenie się ran. Pomaga wygładzać zmarszczki i opóźnienia procesy starzenia. Witamina A jest antyoksydantem, czyli chroni skórę przed wolnymi rodnikami.  
 
Jednym z najbogatszych źródeł witaminy A jest wątroba wieprzowa. W niemałych ilościach występuje ona także w marchwi, maśle, papryce, jajach, serach dojrzewających, brokułach, pomidorach czy mleku.
 
 
 
Witamina E
Ta witamina to nasz naturalny obrońca, ponieważ jest bardzo silnym antyoksydantem. Ponadto wpływa na prawidłową sprężystość skóry, jej nawilżenie i ukrwienie. Dzięki niej skóra jest jędrna, elastyczna i odpowiednio nawilżona. Witamina E również jest zaliczana do witamin młodości. Hamuje proces starzenia się skóry i przyśpiesza gojenie się ran.
 
Naturalna witamina E występuje w warzywach liściastych, olejach roślinnych, roślinach strączkowych, produktach pełnoziarnistych, jajach, maśle. Najwięcej jest jej w orzechach i pestkach słonecznika czy dyni. Nie należy jej suplementować przy zbilansowanej diecie, bo łatwo o przedawkowanie.
 
 
Witamina C
To ostania z witamin młodości, która neutralizuje wolne rodniki. Dodatkowo pobudza tworzenie kolagenu, dzięki czemu skóra jest jędrna i sprężysta, a zmarszczki powstają wolniej. Witamina C działa również ochronnie i wzmacniająco na naczynia krwionośne, zapobiegając tym samym powstawaniu tzw. naczynek.
 
Witamina C znajduje się w produktach pochodzenia roślinnego, przede wszystkim w warzywach i owocach. Mitem jest, że cytryna jest najlepszym źródłem witaminy C. Wiele łatwo dostępnych produktów ma znacznie większą zawartość witaminy C niż cytryna – np. 100 gram czarnych porzeczek to ok. 180 mg witaminy C, w 100 g truskawek jest jej ok. 66 mg, a w 100 g cytryny znajdziemy jej zaledwie 50 mg. Najwięcej witaminy C dostarcza natka pietruszki, czerwona papryka, warzywa kapustne w szczególności kiszone, owoce jagodowe i cytrusowe np. pomarańcze i grejpfruty, a także sok pomarańczowy i grejpfrutowy.
 
 
 
Witamina H
Inaczej biotyna. Dzięki niej nasza skóra jest zdrowa, ma odpowiedni kolor i się nie łuszczy. Biotyna wzmacnia barierę ochronna skóry i chroni przed nadmiernym odwodnieniem skóry.
 
Żeby dostarczyć sobie odpowiednią ilość biotyny nie musisz sięgać po suplementy. Wystarczy wzbogacić dietę o odpowiednie produkty. Są to: wątróbka, soja, drożdże, żółtka, orzechy, sardynki, czekolada. 
 
 
Witaminy z grupy B
Wszystkie witaminy  B wpływają na prawidłową kondycję skóry. Przyśpieszają proces wzrostu i gojenia ran. Ich niedobór powoduje zajady, łuszczenie się skóry, wypadanie włosów i łamliwość paznokci.
 
Witaminy B znajdziemy w takich produktach, jak mięso, wątróbka, banany, ziemniaki, orzechy czy zboża. Witamina B 12 występuje wyłącznie w produktach mięsnych, dlatego weganie czy wegetarianie powinni ją suplementować.
 
 
 
 

Tagi:

witaminy,  witamina,  witamina c,  witamina D,  witamina E,  witamina h,  uroda,  zdrowie,  paznokcie,  zmarszczki, 

Kliknij, aby zamknąć artykuł i wrócić do strony głównej.
Powrót