Reklama

Tymczasem większość pacjentów deklaruje zjadanie co najwyżej jednej lub dwóch porcji i zdecydowanie częściej wybiera owoce niż warzywa. Problemem jest również brak pomysłów na atrakcyjne potrawy i niewłaściwa obróbka termiczna, wskutek której produkty tracą witaminy i składniki odżywcze.

Nowa Piramida Żywienia i Aktywności Fizycznej WHO to podstawowa wytyczna, według której powinno się komponować codzienną dietę. Często jednak okazuje się, że teoria swoje, a praktyka swoje.

– Niestety, wdrożenie w życie zasad Piramidy Żywienia to trudne zadanie i często pacjenci nie mają pojęcia, jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Największy i  podstawowy problem, z jakim zgłaszają się do mnie, jest taki, że często nie jedzą oni w ogóle warzyw, a jeżeli już zdarza się, że jedzą, to jest to jedna, góra dwie porcje, a przypomnijmy, że żywieniowcy zakładają spożywanie dziennie pięciu porcji, czyli minimum 400 gramów warzyw i owoców – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Kamila Szczepaniak, dietetyk, Twoja Klinika.

Zdaniem Kamili Szczepaniak, ignorancja i zaniedbania w tej kwestii prawdopodobnie wynikają z niewiedzy pacjentów. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że warzywa i owoce zawierają cenne witaminy i składniki odżywcze. Dzięki swoim właściwościom odgrywają dużą rolę w profilaktyce wielu chorób, m.in. miażdżycy, nowotworów, choroby Alzheimera czy zaćmy. 

– Problemem są także złe nawyki wyniesione z domu, nieświadomość dotycząca prawidłowej obróbki i przygotowania potraw z warzyw oraz brak pomysłów. Wielu osobom przygotowanie warzyw kojarzy się z bardzo pracochłonną sprawą, z długotrwałym spędzaniem czasu w kuchni, na co w dzisiejszych czasach niewielu z nas może sobie pozwolić. Natomiast te dania mogą być bardzo proste, wspaniale urozmaicać naszą dietę i dostarczać wielu cennych składników – tłumaczy Kamila Szczepaniak.

Aby w pełni wykorzystać zdrowotną moc ukrytą w warzywach, powinno się komponować w potrawach różnokolorowe produkty, bowiem za kolor odpowiadają barwniki często wykazujące cenne właściwości. Równie istotne jak dobór warzyw jest stosowanie właściwej techniki ich przyrządzania. Dzięki odpowiedniej obróbce termicznej zachowują one swoje właściwości.

– Wiele cennych składników zawartych w warzywach i owocach jest termolabilnych, tzn. że pod wpływem wysokich temperatur mogą ulec one degradacji. Tutaj głównie witamina C, większość witamin z grupy B, foliany, które są niezbędne chociażby dla układu nerwowego niszczy się pod wpływem  przechowywania, przetwarzania, obróbki wstępnej, czyli krojenia, obierania, a także podczas gotowania – podkreśla Kamila Szczepaniak.

Aby w pełni wykorzystać zawarte w warzywach składniki biologicznie aktywne, zaleca się jak najczęstsze spożywanie surówek z niewielką ilością oleju, warzyw gotowanych na parze lub duszonych.

– Propagujemy gotowanie na parze, gotowanie w szybkowarze, czyli pod ciśnieniem, ponieważ według badań właśnie te techniki kulinarne pomagają uchronić nasze potrawy z warzyw przed degradacją tych najważniejszych składników mineralnych i witamin. Warzywa przemycić można w rozmaity sposób: w zupach, w zupach kremach, w salsach, w różnego rodzaju sosach, w szybkich surówkach czy w postaci świeżo wyciskanego soku – wyjaśnia Kamila Szczepaniak.

Dietetyk przekonuje, że potrawy z wykorzystaniem warzyw i owoców nie muszą być pracochłonne i niesmaczne. Wystarczy odrobina chęci, wiedzy i kreatywności, by wyczarować rarytas, który będzie prawdziwą bombą witaminową.

źróło newseria

Powrót
Reklama:

Tymczasem większość pacjentów deklaruje zjadanie co najwyżej jednej lub dwóch porcji i zdecydowanie częściej wybiera owoce niż warzywa. Problemem jest również brak pomysłów na atrakcyjne potrawy i niewłaściwa obróbka termiczna, wskutek której produkty tracą witaminy i składniki odżywcze.

Nowa Piramida Żywienia i Aktywności Fizycznej WHO to podstawowa wytyczna, według której powinno się komponować codzienną dietę. Często jednak okazuje się, że teoria swoje, a praktyka swoje.

– Niestety, wdrożenie w życie zasad Piramidy Żywienia to trudne zadanie i często pacjenci nie mają pojęcia, jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Największy i  podstawowy problem, z jakim zgłaszają się do mnie, jest taki, że często nie jedzą oni w ogóle warzyw, a jeżeli już zdarza się, że jedzą, to jest to jedna, góra dwie porcje, a przypomnijmy, że żywieniowcy zakładają spożywanie dziennie pięciu porcji, czyli minimum 400 gramów warzyw i owoców – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Kamila Szczepaniak, dietetyk, Twoja Klinika.

Zdaniem Kamili Szczepaniak, ignorancja i zaniedbania w tej kwestii prawdopodobnie wynikają z niewiedzy pacjentów. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że warzywa i owoce zawierają cenne witaminy i składniki odżywcze. Dzięki swoim właściwościom odgrywają dużą rolę w profilaktyce wielu chorób, m.in. miażdżycy, nowotworów, choroby Alzheimera czy zaćmy. 

– Problemem są także złe nawyki wyniesione z domu, nieświadomość dotycząca prawidłowej obróbki i przygotowania potraw z warzyw oraz brak pomysłów. Wielu osobom przygotowanie warzyw kojarzy się z bardzo pracochłonną sprawą, z długotrwałym spędzaniem czasu w kuchni, na co w dzisiejszych czasach niewielu z nas może sobie pozwolić. Natomiast te dania mogą być bardzo proste, wspaniale urozmaicać naszą dietę i dostarczać wielu cennych składników – tłumaczy Kamila Szczepaniak.

Aby w pełni wykorzystać zdrowotną moc ukrytą w warzywach, powinno się komponować w potrawach różnokolorowe produkty, bowiem za kolor odpowiadają barwniki często wykazujące cenne właściwości. Równie istotne jak dobór warzyw jest stosowanie właściwej techniki ich przyrządzania. Dzięki odpowiedniej obróbce termicznej zachowują one swoje właściwości.

– Wiele cennych składników zawartych w warzywach i owocach jest termolabilnych, tzn. że pod wpływem wysokich temperatur mogą ulec one degradacji. Tutaj głównie witamina C, większość witamin z grupy B, foliany, które są niezbędne chociażby dla układu nerwowego niszczy się pod wpływem  przechowywania, przetwarzania, obróbki wstępnej, czyli krojenia, obierania, a także podczas gotowania – podkreśla Kamila Szczepaniak.

Aby w pełni wykorzystać zawarte w warzywach składniki biologicznie aktywne, zaleca się jak najczęstsze spożywanie surówek z niewielką ilością oleju, warzyw gotowanych na parze lub duszonych.

– Propagujemy gotowanie na parze, gotowanie w szybkowarze, czyli pod ciśnieniem, ponieważ według badań właśnie te techniki kulinarne pomagają uchronić nasze potrawy z warzyw przed degradacją tych najważniejszych składników mineralnych i witamin. Warzywa przemycić można w rozmaity sposób: w zupach, w zupach kremach, w salsach, w różnego rodzaju sosach, w szybkich surówkach czy w postaci świeżo wyciskanego soku – wyjaśnia Kamila Szczepaniak.

Dietetyk przekonuje, że potrawy z wykorzystaniem warzyw i owoców nie muszą być pracochłonne i niesmaczne. Wystarczy odrobina chęci, wiedzy i kreatywności, by wyczarować rarytas, który będzie prawdziwą bombą witaminową.

źróło newseria

loading...

Podobne artykuły:

Tagi:

dieta,  odżywianie,  warzywa,  owoce, 

Zostaw komentarz:

    Brak komentarzy
Powrót