Reklama

Maria jest cudowną kobietą, szefuje dużej firmie o zasięgu międzynarodowym, stwarza niesamowitą atmosferę wokół siebie – zabawy, a jednocześnie ciężkiej pracy. Ludzie uwielbiają nawiązywać kontakt z tą uroczą trzydziestoparoletnią kobietą, bo wiedzą, że jest specjalistką w swojej dziedzinie. Jest tylko jedno „ale”. Maria prawie zawsze się spóźnia. Spóźnia się tak okropnie i tak często, że najbliżsi wiedzą, że umówienie się z Marią na 10.15, oznacza właściwie 11.00. Kiedy już się pojawi, zaskakuje wszystkich niewtajemniczonych jej brak wytłumaczenia powodu opóźnienia.

Maria nie ma zegarka, a spotkania umawia jej asystentka, która z reguły informuje, iż planowany termin spotkania może ulec przesunięciu i ma charakter orientacyjny. Maria ma w ciągu miesiąca pięć dni na spotkania. Orientacyjny charakter spotkania jest dla Marii kluczem do planowania dnia. Maria nigdy się nie spóźnia w swojej filozofii funkcjonowania. Zarządzanie czasem i relacjami jest z punktu widzenia Marii czymś więcej niż planowaniem „od…do”. Słowo opóźnienie nie pojawia się także na ustach osób, które łączy wieloletnia współpraca z Marią. Pracuje dla klienta, dba o jego dobro i ceni czas dedykowany na realizację projektu. Jej zasada funkcjonowania polega na tym, że kończy spotkanie nie dlatego, że zaplanowany na nie czas dobiega końca. Kończy je w momencie, kiedy wszystkie kwestie wymagające omówienia z klientem zostały omówione. Spotyka się tylko w określonych dniach miesiąca. Resztą czasu gospodaruje oszczędnie, aby terminowo wywiązać się z powierzonego zadania do realizacji.

Może przypadek jest specyficzny, bo jak wiele w końcu z nas może sobie pozwolić na taki komfort funkcjonowania, dysponowania czasem własnym i klientów. Maria jest kobietą sukcesu. Ekspertką w swojej dziedzinie „Sukces to robienie tego, co uwielbiam robić i czerpię z tego szczęście, a przy tym zarabiam nieźle. Nie mam zamiaru tłumaczyć się ze wszystkich opóźnień na spotkania tylko dlatego, że robię to, co robić umiem, chcę i mogę. Relacje to coś więcej niż tylko opłacony czas”. Dlatego gości dzisiaj w kolumnie StartUpWoman.

 

Czy zdarzyło się tobie mieć podobnie sytuacje poszukiwania wytłumaczenia dla czegoś, co właściwie nie było dla ciebie istotne?

Czy zdarza ci się czuć dyskomfort w sytuacji, kiedy ktoś poprosił ciebie o coś, czego właściwie nie miałaś ochoty zrobić, ale przytaknęłaś, że zrobisz, bo nie chciałaś urazić osoby, która ciebie poprosiła o zrobienie tego? Zastanawiałaś się dlaczego tak się dzieje?

 

Czy usprawiedliwiasz się przy okazji zawalenia jakiegoś niekoniecznie ważnego dla Ciebie terminu? Czy zmuszasz się do zrobienia czegoś, bo komuś obiecałaś, tylko dlatego, że nie miałaś odwagi odmówić?

 

Jeśli tak jest to przeczytaj ten tekst.

 

Priorytetyzacja spraw jest kluczem do sukcesu i powoduje oszczędność twojego czasu i energii. Dopóki nie przyjrzysz się zagadnieniu (poczucie winy) w jego głównym aspekcie i wymiarze dla ciebie, istocie konieczności wytłumaczenia, będziesz poszukiwać wytłumaczeń i przepraszać, sama katując się przy tym niemiłosiernie. Przepraszając wszystkich dookoła, w tym także dołując siebie.

 

Zachowanie człowieka wynika z podejmowanych decyzji albo obaw przed decydowaniem. Niepodjęcie decyzji to także decydowanie.

Badania wskazują, że dziennie podejmujemy przynajmniej 70 decyzji, od momentu przebudzenia i podjęciu decyzji o wstania z łóżka do momentu ponownego udania się na spoczynek. Podejmowanie decyzji jest umiejętnością̨ istotną z adaptacyjnego punktu widzenia. Podejmowanie decyzji staje się także wyzwaniem dla wielu współczesnych. Automatyzacja naszego życia nie sprzyja konstruktywnej krytyce i rozwiązywaniu złożonych problemów – poszukiwanych kompetencji przyszłości. Do dokonywania trafnych wyborów konieczna jest zdolność́ integrowania informacji sensorycznych, osobistych motywacji oraz wiedzy dotyczącej potencjalnych konsekwencji, wynikających z poszczególnych opcji działania. W literaturze psychologicznej podejmowanie decyzji ujmowane jest jako proces, w którym istotne znaczenie mają aspekty: poznawczy, emocjonalny i motywacyjny.

Nie podejmując decyzji pozbawiasz się jednego, albo i wszystkich, aspektów procesu decyzyjnego. Niepodjęcie decyzji może być gorsze w skutkach niż podjęcie błędnej decyzji, a długotrwały brak własnego zdania może prowadzić do zaburzeń dysfunkcyjnych. Poszukujesz usprawiedliwienia wobec siebie, jak i innych.

Przestań się tłumaczyć przed sobą! Jest to na dłuższą metę wyczerpujące.

 

Poszukujemy wytłumaczenia do wszystkiego, co nam się przytrafia, zamiast wziąć problem pod lupę i przyjrzeć się jego istocie. Usprawiedliwienie jest często okłamywaniem samej siebie. Powody stają się wytłumaczeniami. Tłumaczymy się z naszych niedoskonałości, jakbyśmy nie miały powodu do niedoskonałości. Ukrywamy same przed sobą nasze mankamenty.

Pomocnym dla mnie w konstruktywnym podejściu do własnej niedoskonałości jest metoda design thinking, opracowana przez profesora Uniwersytetu Stanforda, Bernarda Rotha. Jestem po lekturze jeden z jego książek i za nim polecam do wykorzystania jego spostrzeżenia. Moja metoda treningu mentalnego powstała na bazie design thinking. Zaprzestanie posługiwania się wytłumaczeniami samej siebie wzmocni nasze szanse i otworzy możliwości na zmianę zachowań zdobycie rzeczywistego obrazu samej siebie, zadowolonej i spełniającej się w życiu – samoświadomej swoich decyzji.

Jego druga wskazówka jest także cenna: Podczas, kiedy ty nabędziesz sztukę samoświadomości, zrozumiesz swoje priorytety i zaprzestaniesz katować się poszukiwaniem tłumaczeń rzeczy dla ciebie nieistotnych, inni mogę jeszcze tkwić w świecie tłumaczenia się przed innymi. Podjedź do nich z otwartością i nie wyśmiewaj. W miejsce kpiny – naprowadź ich na swoją drogę – modelowania zachowań, wyciągania wniosków z błędnie podjętych decyzji.

 

Magda Stawska, autorka Alchemii Kariery Kobiety. Daj sobie drugą szansę. Autorka programu rozwoju kariery StartUpYourFuture i mentoringu kariery oraz założycielka think tanka Start W Przyszłość, współfundatorka Fundacji Przywództwo. Założycielka społeczności StartUpWoman, inicjatywy społecznej, która ma na celu propagowanie idei pivotowania (ang. pivot – obrót, sedno sprawy, radykalnej zmiany po zweryfikowaniu założeń) kariery, aby wykorzystywać w pełni swój potencjał i dobrze żyć.

 

 

Powrót
Reklama:

Maria jest cudowną kobietą, szefuje dużej firmie o zasięgu międzynarodowym, stwarza niesamowitą atmosferę wokół siebie – zabawy, a jednocześnie ciężkiej pracy. Ludzie uwielbiają nawiązywać kontakt z tą uroczą trzydziestoparoletnią kobietą, bo wiedzą, że jest specjalistką w swojej dziedzinie. Jest tylko jedno „ale”. Maria prawie zawsze się spóźnia. Spóźnia się tak okropnie i tak często, że najbliżsi wiedzą, że umówienie się z Marią na 10.15, oznacza właściwie 11.00. Kiedy już się pojawi, zaskakuje wszystkich niewtajemniczonych jej brak wytłumaczenia powodu opóźnienia.

Maria nie ma zegarka, a spotkania umawia jej asystentka, która z reguły informuje, iż planowany termin spotkania może ulec przesunięciu i ma charakter orientacyjny. Maria ma w ciągu miesiąca pięć dni na spotkania. Orientacyjny charakter spotkania jest dla Marii kluczem do planowania dnia. Maria nigdy się nie spóźnia w swojej filozofii funkcjonowania. Zarządzanie czasem i relacjami jest z punktu widzenia Marii czymś więcej niż planowaniem „od…do”. Słowo opóźnienie nie pojawia się także na ustach osób, które łączy wieloletnia współpraca z Marią. Pracuje dla klienta, dba o jego dobro i ceni czas dedykowany na realizację projektu. Jej zasada funkcjonowania polega na tym, że kończy spotkanie nie dlatego, że zaplanowany na nie czas dobiega końca. Kończy je w momencie, kiedy wszystkie kwestie wymagające omówienia z klientem zostały omówione. Spotyka się tylko w określonych dniach miesiąca. Resztą czasu gospodaruje oszczędnie, aby terminowo wywiązać się z powierzonego zadania do realizacji.

Może przypadek jest specyficzny, bo jak wiele w końcu z nas może sobie pozwolić na taki komfort funkcjonowania, dysponowania czasem własnym i klientów. Maria jest kobietą sukcesu. Ekspertką w swojej dziedzinie „Sukces to robienie tego, co uwielbiam robić i czerpię z tego szczęście, a przy tym zarabiam nieźle. Nie mam zamiaru tłumaczyć się ze wszystkich opóźnień na spotkania tylko dlatego, że robię to, co robić umiem, chcę i mogę. Relacje to coś więcej niż tylko opłacony czas”. Dlatego gości dzisiaj w kolumnie StartUpWoman.

 

Czy zdarzyło się tobie mieć podobnie sytuacje poszukiwania wytłumaczenia dla czegoś, co właściwie nie było dla ciebie istotne?

Czy zdarza ci się czuć dyskomfort w sytuacji, kiedy ktoś poprosił ciebie o coś, czego właściwie nie miałaś ochoty zrobić, ale przytaknęłaś, że zrobisz, bo nie chciałaś urazić osoby, która ciebie poprosiła o zrobienie tego? Zastanawiałaś się dlaczego tak się dzieje?

 

Czy usprawiedliwiasz się przy okazji zawalenia jakiegoś niekoniecznie ważnego dla Ciebie terminu? Czy zmuszasz się do zrobienia czegoś, bo komuś obiecałaś, tylko dlatego, że nie miałaś odwagi odmówić?

 

Jeśli tak jest to przeczytaj ten tekst.

 

Priorytetyzacja spraw jest kluczem do sukcesu i powoduje oszczędność twojego czasu i energii. Dopóki nie przyjrzysz się zagadnieniu (poczucie winy) w jego głównym aspekcie i wymiarze dla ciebie, istocie konieczności wytłumaczenia, będziesz poszukiwać wytłumaczeń i przepraszać, sama katując się przy tym niemiłosiernie. Przepraszając wszystkich dookoła, w tym także dołując siebie.

 

Zachowanie człowieka wynika z podejmowanych decyzji albo obaw przed decydowaniem. Niepodjęcie decyzji to także decydowanie.

Badania wskazują, że dziennie podejmujemy przynajmniej 70 decyzji, od momentu przebudzenia i podjęciu decyzji o wstania z łóżka do momentu ponownego udania się na spoczynek. Podejmowanie decyzji jest umiejętnością̨ istotną z adaptacyjnego punktu widzenia. Podejmowanie decyzji staje się także wyzwaniem dla wielu współczesnych. Automatyzacja naszego życia nie sprzyja konstruktywnej krytyce i rozwiązywaniu złożonych problemów – poszukiwanych kompetencji przyszłości. Do dokonywania trafnych wyborów konieczna jest zdolność́ integrowania informacji sensorycznych, osobistych motywacji oraz wiedzy dotyczącej potencjalnych konsekwencji, wynikających z poszczególnych opcji działania. W literaturze psychologicznej podejmowanie decyzji ujmowane jest jako proces, w którym istotne znaczenie mają aspekty: poznawczy, emocjonalny i motywacyjny.

Nie podejmując decyzji pozbawiasz się jednego, albo i wszystkich, aspektów procesu decyzyjnego. Niepodjęcie decyzji może być gorsze w skutkach niż podjęcie błędnej decyzji, a długotrwały brak własnego zdania może prowadzić do zaburzeń dysfunkcyjnych. Poszukujesz usprawiedliwienia wobec siebie, jak i innych.

Przestań się tłumaczyć przed sobą! Jest to na dłuższą metę wyczerpujące.

 

Poszukujemy wytłumaczenia do wszystkiego, co nam się przytrafia, zamiast wziąć problem pod lupę i przyjrzeć się jego istocie. Usprawiedliwienie jest często okłamywaniem samej siebie. Powody stają się wytłumaczeniami. Tłumaczymy się z naszych niedoskonałości, jakbyśmy nie miały powodu do niedoskonałości. Ukrywamy same przed sobą nasze mankamenty.

Pomocnym dla mnie w konstruktywnym podejściu do własnej niedoskonałości jest metoda design thinking, opracowana przez profesora Uniwersytetu Stanforda, Bernarda Rotha. Jestem po lekturze jeden z jego książek i za nim polecam do wykorzystania jego spostrzeżenia. Moja metoda treningu mentalnego powstała na bazie design thinking. Zaprzestanie posługiwania się wytłumaczeniami samej siebie wzmocni nasze szanse i otworzy możliwości na zmianę zachowań zdobycie rzeczywistego obrazu samej siebie, zadowolonej i spełniającej się w życiu – samoświadomej swoich decyzji.

Jego druga wskazówka jest także cenna: Podczas, kiedy ty nabędziesz sztukę samoświadomości, zrozumiesz swoje priorytety i zaprzestaniesz katować się poszukiwaniem tłumaczeń rzeczy dla ciebie nieistotnych, inni mogę jeszcze tkwić w świecie tłumaczenia się przed innymi. Podjedź do nich z otwartością i nie wyśmiewaj. W miejsce kpiny – naprowadź ich na swoją drogę – modelowania zachowań, wyciągania wniosków z błędnie podjętych decyzji.

 

Magda Stawska, autorka Alchemii Kariery Kobiety. Daj sobie drugą szansę. Autorka programu rozwoju kariery StartUpYourFuture i mentoringu kariery oraz założycielka think tanka Start W Przyszłość, współfundatorka Fundacji Przywództwo. Założycielka społeczności StartUpWoman, inicjatywy społecznej, która ma na celu propagowanie idei pivotowania (ang. pivot – obrót, sedno sprawy, radykalnej zmiany po zweryfikowaniu założeń) kariery, aby wykorzystywać w pełni swój potencjał i dobrze żyć.

 

 

loading...

Podobne artykuły:

Tagi:

startupwoman,  Magda Stawska,  kariera,  praca, 

Zostaw komentarz:

  • Komentarz od: ~nF3Tq0 rrpcauogurwy, [url=http://fuaziarmsnga.com/]fuaziarmsnga[/url], [link=http://vmscppspsscj.com/]vmscppspsscj[/link], http://nslcymphtywc.com/   zgłoś nadużycie  

    nF3Tq0 rrpcauogurwy, [url=http://fuaziarmsnga.com/]fuaziarmsnga[/url], [link=http://vmscppspsscj.com/]vmscppspsscj[/link], http://nslcymphtywc.com/

Powrót