Reklama

Wystawę otworzono 31 lipca w samo południe. Muzeum dosłownie pękało w szwach, choć wystawa jest częścią festiwalu Dwa Brzegi, podczas którego nie brak atrakcji. O tej samej porze odbywało się choćby spotkanie z Bogusławem Lindą.

Sam wybór Konfraterni związany jest z rocznicą jej powstania. Prace można oglądać do końca października.

15 lat istnienia Kazimierskiej Konfraterni Sztuki to wyjątkowa okazja do zaprezentowania nie tylko twórczości artystów w niej zrzeszonych, ale przede wszystkim pokazanie wyjątkowej rangi zjawiska przez nich wykreowanego.

To animatorzy życia artystycznego Kazimierza, wpisujący się w długą, bo już ponad dwustuletnia, tradycję malarską miasteczka. Określona przez przyjeżdżających tu w XIX w. malarzy czy później przez Pruszkowskiego i jego uczniów tożsamość miejsca została podtrzymana przez artystyczne działania Konfraterni. Świadomość istnienia środowiska twórczego w Kazimierzu nastąpiła w 1999 roku, podczas zorganizowanego przez Muzeum Nadwiślańskie I Salonu Letniego. Zaprezentowano wtedy prace ponad 30. artystów. Powstała idea utworzenia zrzeszenia, co pozwoliło na zintensyfikowanie rozpoznawalności kazimierskiego środowiska artystycznego. Idea szybko zamieniła się w konkret, i tak już w 2000 r. powstała Kazimierska Konfraternia Sztuki.

 

Jesienią tego roku Muzeum Nadwiślańskie ponownie otworzyło swoją przestrzeń, żeby w muzealnej galerii „Dzwonnica” pokazać pierwszą wspólną wystawę członków Konfraterni zatytułowaną „Prezentacje”. Jesienią 2001 roku, w tejże galerii, powstało monumentalne dzieło „Gdzie tak naprawdę urodził się Szekspir, czyli nieznane kartki z dziejów Kazimierza”  (2 x 5 m) będące rezultatem wspólnej pracy 16 artystów Konfraterni. To pewnego rodzaju credo zrzeszenia. Podkreśla ich wspólnotowy charakter, co jednocześnie zbliża Konfraternię do stworzonej, w 1923 r., przez Tadeusza Pruszkowskiego i jego uczniów kolonii artystycznej. To przecież pojęcie sŏcĭĕtās czy commūnĕ stało się wręcz wyróżnikiem tego zjawiska artystycznego. I tak jak Pruszkowiaków zrzeszonych w Bractwie Świętego Łukasza nie wiążą ich ścisłe założenia programowe. Indywidualność artystyczna jest szczególną wartością, a każdy z artystów to odrębna osobowość twórcza wchodząca w interaktywny model działań wzmacniający więzi między Konfratrami.

Wystawa pokazuje około 180 prac 59 artystów, malarstwo i rzeźbę. Różnorodność technik, odmienność stylistyczna i formalna pokazuje wcześniej już wspomnianą indywidualność twórczą artystów zrzeszonych w Konfraterni.

Dominująca wśród członków Konfraterni tradycja kolorystyczna przełamywana jest poszukiwaniami sięgającymi do innych tradycji artystycznych.

 

Wystawiający: Marek ANDAŁA, Marta ANDAŁA, Tomasz BACHANEK, Stanisław BAŁDYGA, Anna BORKOWSKA, Włodzimierz BOROWCZYK, Magdalena BRENNENSTUHL, Ryszard Jan CZARNOWSKI, Włodzimierz DĄBKOWSKI, Izabella EDEŃSKA, Leszek FURTAS, Agnieszka GADZIŃSKA-KITA, Cezary GARBOWICZ, Stefan GIEMZA, Beata GIZA-KWIECIEŃ, Krystyna GŁOWNIAK, Ilona IWAŃSKA, Mieczysława IZDEBSKA-ŁAZOREK, Andrzej JAŁOWIŃSKI, Jacek Piotr JAROSZ, Halina „Jagoda” KOŁODZIEJSKA, Jacek KOŚMIŃSKI, Hanna KORZENIOWSKA, Zbigniew KOSMULSKI, Kazimierz KOTLIŃSKI, Jerzy KRZYSZTOPORSKI, Konrad KUCZA-KUCZYŃSKI, Stefan KURZAWIŃSKI, Jacek KWIATKOWSKI, Grzegorz KWIECIEŃ, Maria LIPIEC, Ryszard LIZUT, Stanisław ŁAZOREK, Mirosława MARCINEK, Bogdan MARKOWSKI, Anatol MARTYNIUK, Franciszek MAŚLUSZCZAK, Beata MATUSIAK, Jan MICHALAK, Janusz MICHALAK, Tadeusz MICHALAK, Bartłomiej MICHAŁOWSKI, Agnieszka MITURA, Leszek NIEWIADOMSKI, Jolanta OPOLSKA, Renata OWCZARUK, Stanisław OŻÓG, Mariusz PŁOSZAJ-MAZUREK, Marcin Iperyt PRZYDATEK, Krzysztof „Krzyr” RACZYŃSKI, Krystyna RAKOWSKA, Krystyna RUDZKA-PRZYCHODA, Andrzej SIEMIŃSKI, Michał SMÓŁKA, Zbigniew STRZYŻYŃSKI, Jarosław STRUK, Daniel Jerzy de TRAMECOURT, Katarzyna VIELINOW, Waldemar WOJCZAKOWSKI „Diabeł”, Elwira WOŹNIAK, Małgorzata WZOREK, Waldemar ŻACZEK.

ZapiszZapisz
Powrót
Reklama:
Podobne artykuły:

Wystawę otworzono 31 lipca w samo południe. Muzeum dosłownie pękało w szwach, choć wystawa jest częścią festiwalu Dwa Brzegi, podczas którego nie brak atrakcji. O tej samej porze odbywało się choćby spotkanie z Bogusławem Lindą.

Sam wybór Konfraterni związany jest z rocznicą jej powstania. Prace można oglądać do końca października.

15 lat istnienia Kazimierskiej Konfraterni Sztuki to wyjątkowa okazja do zaprezentowania nie tylko twórczości artystów w niej zrzeszonych, ale przede wszystkim pokazanie wyjątkowej rangi zjawiska przez nich wykreowanego.

To animatorzy życia artystycznego Kazimierza, wpisujący się w długą, bo już ponad dwustuletnia, tradycję malarską miasteczka. Określona przez przyjeżdżających tu w XIX w. malarzy czy później przez Pruszkowskiego i jego uczniów tożsamość miejsca została podtrzymana przez artystyczne działania Konfraterni. Świadomość istnienia środowiska twórczego w Kazimierzu nastąpiła w 1999 roku, podczas zorganizowanego przez Muzeum Nadwiślańskie I Salonu Letniego. Zaprezentowano wtedy prace ponad 30. artystów. Powstała idea utworzenia zrzeszenia, co pozwoliło na zintensyfikowanie rozpoznawalności kazimierskiego środowiska artystycznego. Idea szybko zamieniła się w konkret, i tak już w 2000 r. powstała Kazimierska Konfraternia Sztuki.

 

Jesienią tego roku Muzeum Nadwiślańskie ponownie otworzyło swoją przestrzeń, żeby w muzealnej galerii „Dzwonnica” pokazać pierwszą wspólną wystawę członków Konfraterni zatytułowaną „Prezentacje”. Jesienią 2001 roku, w tejże galerii, powstało monumentalne dzieło „Gdzie tak naprawdę urodził się Szekspir, czyli nieznane kartki z dziejów Kazimierza”  (2 x 5 m) będące rezultatem wspólnej pracy 16 artystów Konfraterni. To pewnego rodzaju credo zrzeszenia. Podkreśla ich wspólnotowy charakter, co jednocześnie zbliża Konfraternię do stworzonej, w 1923 r., przez Tadeusza Pruszkowskiego i jego uczniów kolonii artystycznej. To przecież pojęcie sŏcĭĕtās czy commūnĕ stało się wręcz wyróżnikiem tego zjawiska artystycznego. I tak jak Pruszkowiaków zrzeszonych w Bractwie Świętego Łukasza nie wiążą ich ścisłe założenia programowe. Indywidualność artystyczna jest szczególną wartością, a każdy z artystów to odrębna osobowość twórcza wchodząca w interaktywny model działań wzmacniający więzi między Konfratrami.

Wystawa pokazuje około 180 prac 59 artystów, malarstwo i rzeźbę. Różnorodność technik, odmienność stylistyczna i formalna pokazuje wcześniej już wspomnianą indywidualność twórczą artystów zrzeszonych w Konfraterni.

Dominująca wśród członków Konfraterni tradycja kolorystyczna przełamywana jest poszukiwaniami sięgającymi do innych tradycji artystycznych.

 

Wystawiający: Marek ANDAŁA, Marta ANDAŁA, Tomasz BACHANEK, Stanisław BAŁDYGA, Anna BORKOWSKA, Włodzimierz BOROWCZYK, Magdalena BRENNENSTUHL, Ryszard Jan CZARNOWSKI, Włodzimierz DĄBKOWSKI, Izabella EDEŃSKA, Leszek FURTAS, Agnieszka GADZIŃSKA-KITA, Cezary GARBOWICZ, Stefan GIEMZA, Beata GIZA-KWIECIEŃ, Krystyna GŁOWNIAK, Ilona IWAŃSKA, Mieczysława IZDEBSKA-ŁAZOREK, Andrzej JAŁOWIŃSKI, Jacek Piotr JAROSZ, Halina „Jagoda” KOŁODZIEJSKA, Jacek KOŚMIŃSKI, Hanna KORZENIOWSKA, Zbigniew KOSMULSKI, Kazimierz KOTLIŃSKI, Jerzy KRZYSZTOPORSKI, Konrad KUCZA-KUCZYŃSKI, Stefan KURZAWIŃSKI, Jacek KWIATKOWSKI, Grzegorz KWIECIEŃ, Maria LIPIEC, Ryszard LIZUT, Stanisław ŁAZOREK, Mirosława MARCINEK, Bogdan MARKOWSKI, Anatol MARTYNIUK, Franciszek MAŚLUSZCZAK, Beata MATUSIAK, Jan MICHALAK, Janusz MICHALAK, Tadeusz MICHALAK, Bartłomiej MICHAŁOWSKI, Agnieszka MITURA, Leszek NIEWIADOMSKI, Jolanta OPOLSKA, Renata OWCZARUK, Stanisław OŻÓG, Mariusz PŁOSZAJ-MAZUREK, Marcin Iperyt PRZYDATEK, Krzysztof „Krzyr” RACZYŃSKI, Krystyna RAKOWSKA, Krystyna RUDZKA-PRZYCHODA, Andrzej SIEMIŃSKI, Michał SMÓŁKA, Zbigniew STRZYŻYŃSKI, Jarosław STRUK, Daniel Jerzy de TRAMECOURT, Katarzyna VIELINOW, Waldemar WOJCZAKOWSKI „Diabeł”, Elwira WOŹNIAK, Małgorzata WZOREK, Waldemar ŻACZEK.

ZapiszZapisz
loading...

Podobne artykuły:

Tagi:

obrazy,  wystawa,  muzeum nadwiślańskie,  kazimierska konfraternia, 

Zostaw komentarz:

    Brak komentarzy
Powrót