Reklama

Skarżący w prawidłowo złożonej skardze podniósł, iż:
„opis reklamy: Cykl reklam z dziećmi, w różnych scenkach reklamujących sosy. Reklamy są automatycznie umieszczane na kanale youtube min w bajkach dla dzieci
Treść skargi: Cykl reklam w mojej opinii narusza co najmniej trzy artykuły kodeksu etyki reklamy.
Reklamy są automatycznie emitowane na kanale Youtube.com w materiałach przeznaczonych dla dzieci np bajkach
art 24, nakłanianie dzieci do niezdrowego jedzenia tj nadużywania kalorycznego sosu.
np. dialog 1a. "zrobiła obiad bez sosu" 1b. "żartujesz ja tam bez sosu nie jem!"
stwierdzenie, "sucha kasza, suchy groch nie ma sosu będzie foch"
art25
Reklama zagraża przyszłemu zdrowemu i moralnemu rozwojowi. Promuje niezdrowe żywienie przy czym dzieci z racji swojego
wieku nie potrafią rozróżnić produktów zdrowych oraz tych, które przyczyniają się do otyłości oraz chorób. Reklama promuje zachowania, które w domu mogą wywołać spięcia z rodzicami. ("jeszcze raz dostanę jedzenie bez sosu to wyjdę z siebie", "nie ma sosu będzie foch")

 

Nestle, właściciel Winiar odpowiedział: "W imieniu Nestle Polska S. A., w odpowiedzi na skargę konsumencką, która wpłynęła do naszej firmy za pośrednictwem Państwa Organizacji, wnosimy o oddalenie skargi i składamy następujące wyjaśnienia.
Reklamy będące przedmiotem skargi to cykl krótkich filmików reklamujących sosy do gotowania marki Winiary, w których biorą udział dzieci. Wszystkie reklamy zostały oparte na tej samej konwencji i haśle przewodnim całej kampanii - „Bez sosu nie jem". Hasło to, podobnie jak inne teksty w filmikach są wypowiadane przez dzieci. Kampania, której dotyczy skarga polegała na tym, że reklamy były emitowane w materiałach video oglądanych przez użytkowników serwisu You Tube. Kampania ta trwała w okresie 2015.01.05 - 2015.02.22. Obecnie, filmiki z serii „Bez sosu nie jem" są na stałe możliwe do obejrzenia w oficjalnym kanale marki Winiary w serwisie You Tube, Szkoła Gotowania, w galerii materiałów video. Można je obejrzeć po wpisaniu do okna przeglądarki poniższego linku:
https://www.Youtube.com/user/SzkolaGotowania/videos
Wszystkie reklamy z serii „Bez sosu nie jem" mają lekką, zabawną i humorystyczną formę, wzmocnioną przez konwencję zbliżoną do komiksu. Reklamy te nie są skierowane do dzieci jako grupy docelowej produktów Winiary. Udział dzieci w reklamie miał za zadnie wzbudzić uśmiech na twarzy dorosłych odbiorców. Forma kampanii została wybrana także na podstawie wyników przeprowadzonych przez nas badań konsumenckich, z których wynika, że dzieci, ale także w mniejszym stopniu dorośli, chętnie jedzą posiłki z sosami, które przez to stają się bardziej wilgotne i łatwiejsze do przełknięcia. Ponadto zastosowany został pomysł zareklamowania sosów do gotowania jako atrakcyjnego urozmaicenia obiadowego posiłku i jego uwieńczenie. Hasło przewodnie „Bez sosu nie jem", podobnie jak inne wypowiedzi zawarte w filmikach, także te przytoczone w skardze, jak np. „sucha kasza, suchy groch, nie ma sosu będzie foch", bądź inne np. „kto zjada ostatki ten piękny i gładki, a kto zjada z sosem, ten nie kręci nosem", miały za zadanie zareklamować sos w dosadnej lub niesztampowej formie słownej. Reklamy mają pozytywny i pogodny przekaz. W żadnym razie celem reklam nie jest nakłanianie dzieci do niezdrowego jedzenia i nadużywania sosów.
Nestle Polska S. A. nie zgadza się ze skarżącym, jakoby reklama zagrażała rozwojowi zdrowotnemu i moralnemu dzieci i promowała niezdrowe pozywnienie"

Mimo to RER uznala reklamę za naruszającą dobre obyczaje:

Zespół Orzekający dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia normy art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy i uznał, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zgodnie z dobrymi obyczajami.

Zespół Orzekający stwierdził, że reklama promuje niewłaściwe wzorce zachowań dzieci, które w agresywny, lekceważący sposób odnoszą się do rodziców/opiekunów, czym wywierają presję na rodzicach/opiekunach w kwestiach nawyków żywieniowych. Tym samym przedmiotowa reklama bazując na negatywnych emocjach promuje nieodpowiednie relacje pomiędzy dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

Źódło RER

screen youtube

Powrót
Reklama:

Skarżący w prawidłowo złożonej skardze podniósł, iż:
„opis reklamy: Cykl reklam z dziećmi, w różnych scenkach reklamujących sosy. Reklamy są automatycznie umieszczane na kanale youtube min w bajkach dla dzieci
Treść skargi: Cykl reklam w mojej opinii narusza co najmniej trzy artykuły kodeksu etyki reklamy.
Reklamy są automatycznie emitowane na kanale Youtube.com w materiałach przeznaczonych dla dzieci np bajkach
art 24, nakłanianie dzieci do niezdrowego jedzenia tj nadużywania kalorycznego sosu.
np. dialog 1a. "zrobiła obiad bez sosu" 1b. "żartujesz ja tam bez sosu nie jem!"
stwierdzenie, "sucha kasza, suchy groch nie ma sosu będzie foch"
art25
Reklama zagraża przyszłemu zdrowemu i moralnemu rozwojowi. Promuje niezdrowe żywienie przy czym dzieci z racji swojego
wieku nie potrafią rozróżnić produktów zdrowych oraz tych, które przyczyniają się do otyłości oraz chorób. Reklama promuje zachowania, które w domu mogą wywołać spięcia z rodzicami. ("jeszcze raz dostanę jedzenie bez sosu to wyjdę z siebie", "nie ma sosu będzie foch")

 

Nestle, właściciel Winiar odpowiedział: "W imieniu Nestle Polska S. A., w odpowiedzi na skargę konsumencką, która wpłynęła do naszej firmy za pośrednictwem Państwa Organizacji, wnosimy o oddalenie skargi i składamy następujące wyjaśnienia.
Reklamy będące przedmiotem skargi to cykl krótkich filmików reklamujących sosy do gotowania marki Winiary, w których biorą udział dzieci. Wszystkie reklamy zostały oparte na tej samej konwencji i haśle przewodnim całej kampanii - „Bez sosu nie jem". Hasło to, podobnie jak inne teksty w filmikach są wypowiadane przez dzieci. Kampania, której dotyczy skarga polegała na tym, że reklamy były emitowane w materiałach video oglądanych przez użytkowników serwisu You Tube. Kampania ta trwała w okresie 2015.01.05 - 2015.02.22. Obecnie, filmiki z serii „Bez sosu nie jem" są na stałe możliwe do obejrzenia w oficjalnym kanale marki Winiary w serwisie You Tube, Szkoła Gotowania, w galerii materiałów video. Można je obejrzeć po wpisaniu do okna przeglądarki poniższego linku:
https://www.Youtube.com/user/SzkolaGotowania/videos
Wszystkie reklamy z serii „Bez sosu nie jem" mają lekką, zabawną i humorystyczną formę, wzmocnioną przez konwencję zbliżoną do komiksu. Reklamy te nie są skierowane do dzieci jako grupy docelowej produktów Winiary. Udział dzieci w reklamie miał za zadnie wzbudzić uśmiech na twarzy dorosłych odbiorców. Forma kampanii została wybrana także na podstawie wyników przeprowadzonych przez nas badań konsumenckich, z których wynika, że dzieci, ale także w mniejszym stopniu dorośli, chętnie jedzą posiłki z sosami, które przez to stają się bardziej wilgotne i łatwiejsze do przełknięcia. Ponadto zastosowany został pomysł zareklamowania sosów do gotowania jako atrakcyjnego urozmaicenia obiadowego posiłku i jego uwieńczenie. Hasło przewodnie „Bez sosu nie jem", podobnie jak inne wypowiedzi zawarte w filmikach, także te przytoczone w skardze, jak np. „sucha kasza, suchy groch, nie ma sosu będzie foch", bądź inne np. „kto zjada ostatki ten piękny i gładki, a kto zjada z sosem, ten nie kręci nosem", miały za zadanie zareklamować sos w dosadnej lub niesztampowej formie słownej. Reklamy mają pozytywny i pogodny przekaz. W żadnym razie celem reklam nie jest nakłanianie dzieci do niezdrowego jedzenia i nadużywania sosów.
Nestle Polska S. A. nie zgadza się ze skarżącym, jakoby reklama zagrażała rozwojowi zdrowotnemu i moralnemu dzieci i promowała niezdrowe pozywnienie"

Mimo to RER uznala reklamę za naruszającą dobre obyczaje:

Zespół Orzekający dopatrzył się w przedmiotowej reklamie naruszenia normy art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy i uznał, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zgodnie z dobrymi obyczajami.

Zespół Orzekający stwierdził, że reklama promuje niewłaściwe wzorce zachowań dzieci, które w agresywny, lekceważący sposób odnoszą się do rodziców/opiekunów, czym wywierają presję na rodzicach/opiekunach w kwestiach nawyków żywieniowych. Tym samym przedmiotowa reklama bazując na negatywnych emocjach promuje nieodpowiednie relacje pomiędzy dziećmi i ich rodzicami/opiekunami.

Źódło RER

screen youtube

loading...

Podobne artykuły:

Tagi:

reklama,  rada etyki reklamy,  skarga, 

Zostaw komentarz:

    Brak komentarzy
Powrót