Reklama:
Reklama:

Czy czas spędzony na Facebooku podnosi Twoją samoocenę, wprowadza Cię w dół albo wywołuje mieszane uczucia? Oto najnowsze ustalenia dotyczące użytkowników Facebooka:

Ponad 33% użytkowników Facebooka zgłasza uczucie bycia nieszczęśliwym podczas wizyty na portalu.

  • Zazdrość „facebookowych przyjaciół” jest głównym powodem niezadowolenia.

  • Ludzie, którzy przeglądają, ale nie komunikują się aktywnie na Facebooku, są szczególnie narażeni na uczucie niezadowolenia.

  • Im dłuższe godziny spędzone na Facebooku, tym większe przekonanie, że inni są szczęśliwsi.

  • Im więcej będziemy gromadzić „facebookowych przyjaciół”, tym większe prawdopodobieństwo poglądu, że inni są szczęśliwsi.

  • Im więcej interakcji twarzą w twarz z przyjaciółmi, tym mniejsze przekonanie, że inni są szczęśliwsi.

  • Kobiety są szczególnie podatne na facebookowe porównywanie się.

Pułapka zazdrości

Jednym z najprostszych sposobów, aby czuć się niezadowolonym, to porównywać się na niekorzyść z innymi. Kiedy jesteśmy na Facebooku, jesteśmy podatni na nadmierne wpływy od naszych „przyjaciół”, którzy przedstawiają się w najlepszym świetle, mimo iż prawda często bywa inna. Nawet jeśli wiemy, że profile na fb są często niczym więcej niż społecznymi billboardami, łatwo wpaść w pułapkę, porównując nasze prawdziwe życie z reklamą innych.

Patrzenie na szczęśliwy obraz innych na Facebooku daje ludziom wrażenie, że inni są zawsze szczęśliwsi i mają dobre życie.

Hui-Tzu Grace Chou

Oczywiście nie zapominajmy, że Facebook przynosi również wiele korzyści i pozytywnych uczuć. Celem tego artykułu jest jednak zaprezentowanie sposobów na to, by uniknąć negatywnych emocji wywołanych przez Facebooka. Poniżej 5 wskazówek, czy i kiedy Facebook wpływa na ciebie negatywnie:

1. Rozpocznij facebookową dietę

Ta pierwsza wskazówka wydaje się oczywista, ale to działa! Zatrzymaj się lub zmniejsz swój czas na Facebooku. Życie jest zbyt krótkie, aby czuć się źle, patrząc na wyidealizowane wyobrażenia innych ludzi.

2. Bądź szczery wobec swoich uczuć

Przyznaj się do złych i przykrych emocji wywołanych podczas przeglądania Facebooka. Wiedz, że masz moc, aby te uczucia od siebie odpędzić. I pamiętaj, świat wirtualny jest często inny od tego prawdziwego.

3. Przerysowana twarz

„Zazdrość może często prowadzić do upiększania swojego profilu na Facebooku, a to z kolei wywołuje zazdrość wśród innych użytkowników”. Tworzy się błędne koło, błędne, bo nieprawdziwe. Facebook jest „jak bycie w grze. Tworzysz postać, charakter”.

Kiedy czujesz się nieszczęśliwy podczas przeglądania Facebooka, pamiętaj, że profile wielu – jeśli nie większości – Twoich internetowych „przyjaciół” to tylko reklamy ich wykreowanych osobowości. Większość ludzi skłania się ku pokazywaniu tego, co pozytywne albo dramatyczne. To jest to, co oni chcą, abyś Ty zobaczył, a nie to, jakie ich życie jest naprawdę.

4. Zabij swoje facebookowe negatywne myśli

Skupiając się na negatywach – krytyczne i ciągłe porównywanie siebie z innymi, takie jak: „Dlaczego to moje życie nie jest tak fajne jak jej”.

Idąc za odczuciami – przekonanie, że Twoje negatywne uczucia są rzeczywiste: „Czuję się podle, a więc muszę być przegrany”.

Poczucie winy – obwinianie siebie za nieposiadanie tego, co inni mają, np.: „Jestem złą matką, bo nie zorganizowałam swojemu dziecku dużego przyjęcia urodzinowego tak jak ona to zrobiła”.

Etykietowanie – skłonności do negatywnego osądzania siebie albo innych, takie jak: „On przechwala się na Facebooku kolejny raz! Narcyz i egoista!”.

Personalizacja – przekonanie, że inne osoby nie interesują się Tobą, tak jakbyś tego chciał, np.: „Ona ma więcej lajków i pozytywnych komentarzy na Facebooku niż ja – co się ze mną dzieje”.

Wszystkie negatywne myśli odrzucamy daleko od siebie. Pamiętajmy, że czasami negatywne myślenie jest konsekwencją przyjęcia niewłaściwego punktu widzenia. Dlaczego ciągle koncentrujemy się na porażkach, stratach czy zagrożeniach? Zmieńmy sposób myślenia, a zmieni się nasze życie, teraz skupiamy się na sukcesach, zyskach i wyzwaniach.

5. „lubię” ludzi, przyrodę, zwierzęta oraz ćwiczenia bardziej niż Facebooka

Facebook – wyloguj. To jedno proste kliknięcie pokazuje, że to Ty masz władzę i to Ty decydujesz, jak Twoje życie będzie wyglądać. Teraz zaangażuj się w działania, które sprawią, że poczujesz się dobrze, odwiedź kogoś bliskiego, ciesz się naturą, baw się z ukochanym zwierzakiem lub zrób sobie wyczerpujący trening. Może dopiero wtedy zobaczysz, jakie życie naprawdę jest, o co należy dbać i czym ewentualnie się przejmować. Goethe przypomina nam: „Nic nie jest warte więcej niż dzisiaj”.

Drodzy Czytelnicy, sama nie posiadam profilu na Facebooku, choć uważam, że i jego posiadanie przynosi nam wiele korzyści, nie tylko strat, z którymi możemy się spotkać. Pozwolę sobie na koniec przytoczyć słowa Stevena Jobsa i tego też Wam życzę na co dzień:

Wasz czas jest ograniczony, więc nie marnujcie go, żyjąc cudzym życiem. Nie wpadajcie w pułapkę dogmatów, żyjąc poglądami innych ludzi. Nie pozwólcie, żeby hałas cudzych opinii zagłuszył wasz własny wewnętrzny głos. I najważniejsze – miejcie odwagę kierować się sercem i intuicją.

Aleksandra Dymanus

artykuł z portalu www.psychologia-społeczna.pl

 

 

Tagi:

facebook,  zazdrość,  stres,  frustracja, 

Podobne artykuły:

Zostaw komentarz:

    Brak komentarzy
Powrót