Reklama
Niemowlęta podczas spoczynku przetwarzają to, czego się nauczyły. Badacze z Uniwersytetu Tubingen wraz z naukowcami z Instytutu Maxa Plancka odkryli, że dzieci w wieku od 9 do 16 miesięcy zapamiętują nazwy obiektów lepiej, jeżeli odbyły krótką drzemkę.

Sen nie dostarcza jedynie odpoczynku. Odpowiada również za aktywizację wielu obszarów naszego mózgu. Mózg podczas fazy odpoczynku nie tylko biernie gromadzi nowe doświadczenia. Co więcej – organizuje nowo nabytą wiedzę, włączając te informacje do istniejącej już pamięci.

Badacze z Uniwersytetu Maxa Plancka podjęli się badania niemowląt w wieku 9-16 mies. Postanowili poprosić rodziców maluchów o udział ich pociech w eksperymencie, który polegał na przyporządkowywaniu obiektów do ich nazw. Badacze pokazywali niemowlętom obrazy obiektów i jednocześnie prezentowali ich fikcyjne, przypisane do nich nazwy. Niektóre przedmioty o tej samej nazwie były podobne do siebie pod względem struktury, zmieniano tylko ich barwę lub proporcje. Podczas tego etapu badania naukowcy mierzyli aktywność mózgu niemowląt elektroencefalografem (EEG).

Po tym etapie dzieci zostały podzielone na dwie grupy:
• pierwsza obejmowała niemowlęta, które dwie godziny po badaniu spały w swoich wózkach;
• druga zaś obejmowała dzieci, które nie spały, a jedynie spacerowały ze swoimi rodzicami lub spędzały czas, bawiąc się w sali eksperymentalnej.

Następny etap badania polegał na przedstawieniu niemowlętom obrazów z przypisanymi do nich pojęciami zarówno w tej samej kombinacji jak w pierwszym etapie badania, jak i w nowych zestawieniach. Podczas tej sesji eksperymentu również mierzono aktywność mózgu niemowląt.

Wyniki
Badanie wykazało, że niemowlęta podczas treningu zapamiętały nazwy poszczególnych przedmiotów bardzo skutecznie i to niezależnie od wieku. Podczas klasyfikacji sytuacja radykalnie się zmieniła. Niemowlęta, które nie spały, nie były w stanie przypisać nazw do obiektów. Zaś dzieci, które miały miały możliwość drzemki, były w stanie przypisać nazwę do konkretnego obiektu. Manuela Friedrich z Max Planck dodaje: „Te dzieci, które spały, przypisywały nazwy obiektów także do przedmiotów podobnie wyglądających, ale wcześniej nieprezentowanych”. Oznacza to, że podczas snu dzieci wytworzyły nowe kategorie do nowo poznanych obiektów i miały możliwość przyporządkować do nich obiekty do nich pasujące. Badacze dodatkowo wykazali, że za lepszą pamięć i klasyfikowanie obiektów oznacza większą częstotliwość impulsów widocznych w EEG zwanych „wrzecionem snu”. Wrzeciono snu pojawia się podczas drugiej fazy snu NREM i pomaga utrzymać mózg człowieka w spoczynku. Niemowlęta z wysokim stopniem aktywności wrzeciona snu są szczególnie dobre w uogólnianiu doświadczeń oraz tworzeniu nowej wiedzy podczas snu.

Podsumowując, wyniki wskazują, że sen ma znaczący wpływ na organizację pamięci niemowląt. Friedrich wraz z zespołem wykazała, że sen nie jest jedynie znakomitą okazją do relaksu. Dzięki niemu mózg niemowląt jest w stanie przekuwać doświadczenia w trwałą wiedzę!

Przemysław Majewski http://badania.net/niemowleta-wytwarzaja-wiedze-w-trakcie-snu/

badania.net

Powrót
Reklama:
Niemowlęta podczas spoczynku przetwarzają to, czego się nauczyły. Badacze z Uniwersytetu Tubingen wraz z naukowcami z Instytutu Maxa Plancka odkryli, że dzieci w wieku od 9 do 16 miesięcy zapamiętują nazwy obiektów lepiej, jeżeli odbyły krótką drzemkę.

Sen nie dostarcza jedynie odpoczynku. Odpowiada również za aktywizację wielu obszarów naszego mózgu. Mózg podczas fazy odpoczynku nie tylko biernie gromadzi nowe doświadczenia. Co więcej – organizuje nowo nabytą wiedzę, włączając te informacje do istniejącej już pamięci.

Badacze z Uniwersytetu Maxa Plancka podjęli się badania niemowląt w wieku 9-16 mies. Postanowili poprosić rodziców maluchów o udział ich pociech w eksperymencie, który polegał na przyporządkowywaniu obiektów do ich nazw. Badacze pokazywali niemowlętom obrazy obiektów i jednocześnie prezentowali ich fikcyjne, przypisane do nich nazwy. Niektóre przedmioty o tej samej nazwie były podobne do siebie pod względem struktury, zmieniano tylko ich barwę lub proporcje. Podczas tego etapu badania naukowcy mierzyli aktywność mózgu niemowląt elektroencefalografem (EEG).

Po tym etapie dzieci zostały podzielone na dwie grupy:
• pierwsza obejmowała niemowlęta, które dwie godziny po badaniu spały w swoich wózkach;
• druga zaś obejmowała dzieci, które nie spały, a jedynie spacerowały ze swoimi rodzicami lub spędzały czas, bawiąc się w sali eksperymentalnej.

Następny etap badania polegał na przedstawieniu niemowlętom obrazów z przypisanymi do nich pojęciami zarówno w tej samej kombinacji jak w pierwszym etapie badania, jak i w nowych zestawieniach. Podczas tej sesji eksperymentu również mierzono aktywność mózgu niemowląt.

Wyniki
Badanie wykazało, że niemowlęta podczas treningu zapamiętały nazwy poszczególnych przedmiotów bardzo skutecznie i to niezależnie od wieku. Podczas klasyfikacji sytuacja radykalnie się zmieniła. Niemowlęta, które nie spały, nie były w stanie przypisać nazw do obiektów. Zaś dzieci, które miały miały możliwość drzemki, były w stanie przypisać nazwę do konkretnego obiektu. Manuela Friedrich z Max Planck dodaje: „Te dzieci, które spały, przypisywały nazwy obiektów także do przedmiotów podobnie wyglądających, ale wcześniej nieprezentowanych”. Oznacza to, że podczas snu dzieci wytworzyły nowe kategorie do nowo poznanych obiektów i miały możliwość przyporządkować do nich obiekty do nich pasujące. Badacze dodatkowo wykazali, że za lepszą pamięć i klasyfikowanie obiektów oznacza większą częstotliwość impulsów widocznych w EEG zwanych „wrzecionem snu”. Wrzeciono snu pojawia się podczas drugiej fazy snu NREM i pomaga utrzymać mózg człowieka w spoczynku. Niemowlęta z wysokim stopniem aktywności wrzeciona snu są szczególnie dobre w uogólnianiu doświadczeń oraz tworzeniu nowej wiedzy podczas snu.

Podsumowując, wyniki wskazują, że sen ma znaczący wpływ na organizację pamięci niemowląt. Friedrich wraz z zespołem wykazała, że sen nie jest jedynie znakomitą okazją do relaksu. Dzięki niemu mózg niemowląt jest w stanie przekuwać doświadczenia w trwałą wiedzę!

Przemysław Majewski http://badania.net/niemowleta-wytwarzaja-wiedze-w-trakcie-snu/

badania.net

loading...

Podobne artykuły:

Tagi:

marzenia senne,  sen,  psychologia,  niemowlęta,  niemowlę,  dziecko, 

Zostaw komentarz:

    Brak komentarzy
Powrót