Reklama
Nauka matematyki niektórym uczniom sprawia tyle trudności, że samo myślenie o rozwiązaniu skomplikowanego zadania wywołuje u nich napięcie i niepokój. Takich uczuć doświadczają szczególnie osoby o wysokim poziomie lęku przed matematyką. Badania opublikowane na łamach czasopisma PLOS ONE łączą strach przed matematyką z aktywacją regionów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie bólu.

Ian Lyons i Sian Bellock postanowili sprawdzić co kryje się za emocjami wywoływanymi przez zadania matematyczne. Badaczy interesowało czy strach przed matematyką można uzasadnić rzeczywistą odpowiedzią mózgu na reakcje ciała i narządów, podobnie jak w przypadku odczuwania bólu, czy raczej mamy do czynienia z mechanizmem psychologicznym opartym na irracjonalnym lęku.

Naukowcy na podstawie kwestionariusza mierzącego lęk przed matematyką podzieli 28 uczestników na dwie równoliczne grupy: z wysokim i niskim wskaźnikiem lęku. Zadaniem badanych było rozwiązać szereg trudnych i łatwych zadań podzielonych na słowne i matematyczne. Zanim jednak zadanie zostało wyświetlone uczestnikowi, na ekranie pojawiał się symbol informujący jakie zadanie będzie za chwile wyświetlone (niebieski kwadrat – zadanie słowne, żółte koło – zadanie matematyczne). W trakcie oczekiwania na wyświetlenie się zadania mózgi uczestników były skanowane za pomocą funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI).

Wyniki

Analiza skanów wykazała, że u uczestników o wysokim lęku przed matematyką dochodziło do silniejszej aktywacji rejonów mózgu, które utożsamia się z odpowiedzią na fizyczne uczucie bólu. Interesujące jest jednak to, że tego typu relacja zachodziła wyłącznie w przypadku oczekiwania na zadanie z matematyki, a nie w czasie jego wykonywania. – Oznacza to, że to krzywdę wyrządza nie tyle myślenie analityczne w czasie rozwiązywania zadań matematycznych, ale samo oczekiwanie na zmierzenie się z tego typu problemami – tłumaczy Lyons.

Nie są to pierwsze dowody potwierdzające, że stresujące sytuacje potrafią wywoływać uczucie fizycznego bólu. W 2003 roku Naomi Eisenberger i jej zespół udowodniła, że wykluczenie społeczne boli tak samo jak złamana ręka. Tym jednak co wyróżnia eksperyment Lyons i Bellock jest wykazanie, że już samo oczekiwanie budzącego strach wydarzenia, może być bolesne.

Dla osób, które nigdy nie bały się matematyki i potrafią docenić jej piękno, lęk przed liczbami może wydawać się irracjonalny. Dowody jakich dostarczyli Lyons i Bellock, pozwalają jednak spojrzeć na ludzi z wysokim lękiem przed matematyką z innej perspektywy. Reakcja neuronalna ich mózgu tłumaczy dlaczego unikają matematyki i sytuacji z nią związanych – fizyczny ból to nic przyjemnego.

Konrad Bocian badania.net http://badania.net/czy-matematyka-boli/

badania.net

Zapisz
Powrót
Reklama:
Podobne artykuły:
Nauka matematyki niektórym uczniom sprawia tyle trudności, że samo myślenie o rozwiązaniu skomplikowanego zadania wywołuje u nich napięcie i niepokój. Takich uczuć doświadczają szczególnie osoby o wysokim poziomie lęku przed matematyką. Badania opublikowane na łamach czasopisma PLOS ONE łączą strach przed matematyką z aktywacją regionów mózgu odpowiedzialnych za przetwarzanie bólu.

Ian Lyons i Sian Bellock postanowili sprawdzić co kryje się za emocjami wywoływanymi przez zadania matematyczne. Badaczy interesowało czy strach przed matematyką można uzasadnić rzeczywistą odpowiedzią mózgu na reakcje ciała i narządów, podobnie jak w przypadku odczuwania bólu, czy raczej mamy do czynienia z mechanizmem psychologicznym opartym na irracjonalnym lęku.

Naukowcy na podstawie kwestionariusza mierzącego lęk przed matematyką podzieli 28 uczestników na dwie równoliczne grupy: z wysokim i niskim wskaźnikiem lęku. Zadaniem badanych było rozwiązać szereg trudnych i łatwych zadań podzielonych na słowne i matematyczne. Zanim jednak zadanie zostało wyświetlone uczestnikowi, na ekranie pojawiał się symbol informujący jakie zadanie będzie za chwile wyświetlone (niebieski kwadrat – zadanie słowne, żółte koło – zadanie matematyczne). W trakcie oczekiwania na wyświetlenie się zadania mózgi uczestników były skanowane za pomocą funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI).

Wyniki

Analiza skanów wykazała, że u uczestników o wysokim lęku przed matematyką dochodziło do silniejszej aktywacji rejonów mózgu, które utożsamia się z odpowiedzią na fizyczne uczucie bólu. Interesujące jest jednak to, że tego typu relacja zachodziła wyłącznie w przypadku oczekiwania na zadanie z matematyki, a nie w czasie jego wykonywania. – Oznacza to, że to krzywdę wyrządza nie tyle myślenie analityczne w czasie rozwiązywania zadań matematycznych, ale samo oczekiwanie na zmierzenie się z tego typu problemami – tłumaczy Lyons.

Nie są to pierwsze dowody potwierdzające, że stresujące sytuacje potrafią wywoływać uczucie fizycznego bólu. W 2003 roku Naomi Eisenberger i jej zespół udowodniła, że wykluczenie społeczne boli tak samo jak złamana ręka. Tym jednak co wyróżnia eksperyment Lyons i Bellock jest wykazanie, że już samo oczekiwanie budzącego strach wydarzenia, może być bolesne.

Dla osób, które nigdy nie bały się matematyki i potrafią docenić jej piękno, lęk przed liczbami może wydawać się irracjonalny. Dowody jakich dostarczyli Lyons i Bellock, pozwalają jednak spojrzeć na ludzi z wysokim lękiem przed matematyką z innej perspektywy. Reakcja neuronalna ich mózgu tłumaczy dlaczego unikają matematyki i sytuacji z nią związanych – fizyczny ból to nic przyjemnego.

Konrad Bocian badania.net http://badania.net/czy-matematyka-boli/

badania.net

Zapisz
loading...

Podobne artykuły:

Tagi:

psychologia,  matematyka,  badania,  matura,  szkoła,  uczeń,  strach, 

Zostaw komentarz:

    Brak komentarzy
Powrót